Suomalainen saunaelämys saavutti suursuosion osana huippukokouksen mediakeskusta

Kiuas sihisi ja vihdat heiluivat Finlandia-talolla viime sunnuntaina ja maanantaina, kun Trumpin ja Putinin huippukokousta varten järjestetyssä mediakeskuksessa toimittajat ympäri maailmaa pääsivät kokemaan aidon suomalaisen saunaelämyksen. Probably the world’s happiest press centeriksi nimetyssä kokonaisuudessa koottiin suomalaisuuden elementtejä ruuasta sisustukseen ja saunaelämykseen. Saunaelämystä varten Finlandia-talon pihalle oli tuotu merikonttiin Woltti Groupin rakennettu sauna, josta saunojat löysivät kaiken tarvittavan: suihkun ja pukuhuoneen ohella vieraille tarjottiin pyyhkeet, laudeliinat ja saunatyynyt, kosmetiikkaa, vihtoja ja suomalaista designia olevat kiulut kauhoineen. Saunaa ja sauna-aluetta oli myös somistettu teemaan sopivilla kiuaskivillä, lämpömittareilla, vilteillä ja tyynyillä, ja ulkona vilvoitellessaan saunojat pääsivät istahtamaan suomalaisille designtuoleille siemaillessaan vettä ja selaillessaan lisätietoa suomalaisesta saunasta Sauna – the Finnish way of Life -kirjasta.

Saunottavan merikonttisaunan lisäksi paikalla oli kaksi muutakin saunaa, jotka palvelivat eräänlaisina showroomeina toimittajille. Boatsaunassa ja pienessä pihasaunassa toimittajat saattoivat tutustua saunoihin kuvatessaan lähetystä kotimaahansa ja haastatellessaan asiantuntijoita. Saunoissa oli esillä myös Sauna from Finlandin jäsenten tuotteita, jotka herättivät toimittajissa paljon kiinnostusta. Showroomeilla kävi jatkuvasti kova kuhina, kun toimittajat pukivat päällensä kylpytakkeja ja istahtivat lauteille vihta kädessään kertomaan päivän polttavista uutisista.

 

Kärkenä kokonaisvaltainen saunaelämys

Saunoilla oli paikalla Sauna from Finlandin Elina Heininen, joka kertoi toimittajille suomalaisesta saunaelämyksestä ja -kulttuurista. Kysymyksiä sateli: moni halusi tietää, millainen suomalainen sauna on, miten se eroaa muista maailman saunoista ja miten suomalaisessa saunassa kuuluu toimia. Kamerat kävivät sekä saunojen ulkopuolella että sisällä.

– Korostin suomalaisen saunan kokonaisvaltaisuutta – ennen-saunassa-jälkeen-kokemusta ja siihen oleellisena osana kuuluvia saunatarvikkeita. Kerroin myös, että suomalaisessa saunassa ei ole sääntöjä siitä, kuinka kauan saunassa kuuluu viettää aikaa tai kuinka usein löylyä heitetään. Tärkeintä on kuunnella kehoa ja mennä oman fiiliksen mukaan, Elina kertoo.

Ympäri vuorokauden auki olleessa mediakeskuksessa pääsi saunomaan molempina päivinä keskipäivästä keskiyöhön. Saunassa kävi parin päivän aikana arviolta yli 100 saunojaa. Kansallisuuksista oli edustettuna Suomen lisäksi muun muassa Saksa, Venäjä, Portugali, Puola, Australia, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Taiwan.

– Palaute oli uskomatonta. Kaikki olivat innoissaan mahdollisuudesta saunoa ja testailla saunatuotteita Finlandia-talon takapihalla. Innokkaita saunojia riitti molempina päivinä loppuun saakka. Ilmapiiri oli mahtava, ja saimme valtavan määrän kehuja ja kiitoksia hyvin järjestetystä kokonaisuudesta. Eräs saksalainenkin toimittaja päivitteli useaan otteeseen, ettei ole ikinä kokenut mitään vastaavaa, Elina iloitsee.

Saunat noteerattiin merkittävällä tavalla sekä kotimaisessa että kansainvälisessä mediassa. Kotimaisista medioista saunaelämyksestä kirjoitti ainakin Yle, Keskisuomalainen ja Iltalehti. Somesta jutut löytää avainsanalla #Helsinki2018.

Mukana mediakeskuksen saunaelämystä rakentamassa olivat Sauna from Finland jäsenyrityksistä seuraavat yritykset; Ecofurn, Lumene, Osmia, Lapuan Kankurit, Jokipiin Pellava, Woltti Group, KOLO Sauna, Hukka Design, Narvi, Harvia,Boatsauna ja Höyry Löyly. Saunakokonaisuus tehtiin yhteistyössä Ulkoministeriön, Helsinki Marketingin ja Woltti Groupin kanssa.

Kuvassa vasemmalta oikealle Reid Standish, Kaisa Standish, Elina Heininen, Harry Low, Sara Vainio ja Charly Salonius-Pasternak.