Verkostot ovat joko liiketoimintalähtöisiä yritysverkostoja tai ihmisten välisiä sosiaalisia verkostoja. Verkostot luovat arvoa vain, jos osaamme hyödyntää niitä oikein.

Verkostot toimivat yrityksille myös erinomaisena markkinoinnin työkaluna. Markkinointi taas lisää tuotteiden ja palveluiden kysyntää, kauppaa ja vaihdantaa. Tämä luo edelleen työpaikkoja, kasvua, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan. Siksi kannattaa verkostoitua! Tässä viisi vinkkiä menestymiseen verkostoissa.

1. Ole aidosti mukana – niin saat enemmän

Voit olla mukana verkostoissa, mutta hyödyn saat parhaiten vain, jos olet niissä aktiivinen. Menestyksekäs verkostoituja on aidosti mukana toiminnassa ja kertoo avoimesti tarpeistaan, jolloin niihin on helpompi antaa ratkaisuja.

Hanna Palosaari

On selvää, että saat verkostosta hyötyä takaisin ja annat itsekin asiantuntemustasi eteenpäin. Verkoston toimivuus on jokaisen verkoston jäsenen vastuulla.

2. Ole itse se henkilö, jonka kanssa haluat verkostoitua

Ihmiset muodostavat verkoston, vaikka kyseessä olisikin yritysverkosto. Ole läsnä, kiinnostu muiden asioista ja tuo sopivasti omia ajatuksiasi esiin.

“Be responsible for the energy you bring into the room.”

Dr. Jill Bolte Taylor

Tapaat tilaisuuksissa aina uusia hyviä tyyppejä, samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä, kollegoja ja kilpailijoita. Loppupelissä vuorovaikutustaidot erottavat hyvän verkostoitujan.

3. Ajattele verkostoa alustana oman bisneksen kehittämiselle

Verkosto voi toimia myös tuotteesi tai palvelusi kehittämisen ja innovoinnin välineenä. Voit pallotella ideaasi luottamuksella ja saada kriittistäkin palautetta. Ota palaute vastaan ja hyödynnä tietoa – tai ole hyödyntämättä. Se on oma päätöksesi. Verkostossa voit testata ideasi ennen kuin viet sen markkinoille lopullisesti.

4. Ole luottamuksen arvoinen – tee se minkä lupaat

Verkosto toimii erinomaisena myynti- ja markkinointikanavana. Verkoston jäsenet suosittelevat toisiaan. On helpompi suositella toimijoita, jos jo entuudestaan tunnet verkostossa olevien yritysten palvelut ja tuotteet.

Hanna Palosaari

Suosittelu on itsestään selvä tapa saada uusia asiakkaita. Ihmiset kertovat mielellään toisilleen hyvistä palveluista ja kokemuksista. Tämä pätee niin fyysisissä kuin sosiaalisen median verkostoissa. Verkostossa on erittäin tärkeää olla luottamuksen arvoinen.

5. Tartu tilaisuuksiin

Tartu eteen tuleviin mahdollisuuksiin ja tilaisuuksiin rohkeasti – voit saada uutta kauppaa, jälleenmyyjiä, alihankkijoita, partnereita, työntekijöitä tai vaikkapa uuden mielenkiintoisen työtilaisuuden. Verkostossa nopeat syövät hitaat.

Jos haluat hyötyä verkostosta, on läsnäolosi välttämätön. Verkostot ovat ihmisten välistä toimintaa ja kommunikointia. Oikein hyödynnettynä verkostot luovat merkittävää arvoa yrityksille ja ihmisille.

Kirjoittaja on Sauna from Finlandin perustaja ja toiminnanjohtaja Carita Harju.

Liity postituslistallemme!

Saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Sauna Capital Tampere