Sauna ja saunominen erottavat Suomen muista maista selvästi edukseen. Tuoreimmassa blogissaan toiminnanjohtajamme Carita Harju kannustaa kaikkia mukaan saunabrändin avulla tehtävään maakuva- ja vientityöhön.

Carita Harju

“Olin kutsuttuna asiantuntijana Visit Finlandin ValoOn-seminaarissa helmikuussa 2021. Matkailu- ja tapahtuma-alan osaajia oli Laajasti kutsuttu yhdessä miettimään, miten Suomi voisi nousta paremmin koronan jälkeisessä ajassa.

Tilaisuudessa oli paljon valoa ja hyviä esimerkkejä ja nostoja, miten koronan aikana on tehty luovia ratkaisuja ja kehitetty laajasti uutta liiketoimintaa viimeisen vuoden aikana. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi esimerkiksi Finnairin uusista bisnesmahdollisuuksista mm. rahtiliikenteessä ja esimerkiksi Taste of Finnair -konseptista. Myös valoa tulevaisuudesta antoivat pienempien yrittäjien esimerkit siitä, miten koronaturvallisia elämyksiä voi kehittää ja saada varauskirjat täyteen matkailubisneksessä näinä erikoisina aikoina. Kaikissa puheenvuoroissa korostuivatkin aika samat asiat: nyt tarvitaan yhteistyötä ja luovia ratkaisuja.

Itse omassa puheenvuorossani avasin suomalaisen saunaelämyksen mahdollisuuksia ja sitä, miten globaalit hyvinvointitrendit ovat erityisen hyvin esillä suomalaisessa saunassa. Tässä päällimmäisiä ajatuksia.

Nyt on aika kehittää maailman parhaita saunaelämyksiä

Seminaarissa todettiin useasti, että Suomella on paljon tärkeitä kilpailuetuja verrattuna moneen muuhun maahan. Suomessa on maailman puhtain ilmanlaatu, eniten metsää Euroopassa, ja olemme kolmatta vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa. Myös turvallisuutta ja vastuullisuutta ei voida näinä aikoina ohittaa, ja onneksemme Suomi erottautuukin näissäkin asioissa positiivisella tavalla. Nämä kaikki ovat erittäin tärkeitä ja Suomi-kuvalle relevantteja, mutta brändin tärkein tehtävä on erottaa meidät muista uniikilla tavalla

Muistamme vielä ilouutisen viimevuoden lopulta, kun saunominen valittiin Suomen UNESCOn kansainvälisen aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Tämä antaa meille paljon mahdollisuuksia iskeä ja saada pandemian jälkeiset hyvinvointimatkailijat Suomeen hakemaan aitoja hyvinvointielämyksiä.

Juuri sauna ja saunominen ovat asioita, joka erottavat meidät muista pohjoismaista, eikö totta? Voisimmeko ottaa yhdessä UNESCO-statuksen kautta mahdollisuudesta enemmän irti – nostaa saunan Suomi-viestinnän valokeilaan? Mielestäni nyt olisi hyvä hetki.

Kiulu ja saunatonttu
Tuomas Pesola / Sauna from Finland

Markkinat ovat kuumat – saunoja jonotetaan jopa kuukausia

Saunan kiinnostus on ollut jo pitkään kasvussa, ja se näkyy kasvavana liiketoimintana. Kansainvälisen liikkeenjohdon konsulttiyrityksen syksyllä 2017 tekemässä analyysissä globaalin sauna- ja spa-markkinan kooksi arvioitiin noin 3,0 miljardia dollaria, markkinan kasvaessa noin 5% vuodessa. Nyt kasvuvauhti on kiihtynyt. Sauna- ja spa-yhtiö Harvia totesi 11.2.2021 tiedotteessaan viime vuoden kasvun olleen lähes 30% korkeampi kuin edellisenä vuonna. Harvia on liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä.

Myös verkostomme muut vientiyritykset ovat kertoneet viime vuoden sujuneet keskimääräistä paremmin. Jäsenemme Saksasta kertoi, että saksalaiset jonottavat saunoja jopa kuukausia saadakseen oman pihasaunan tai kotikylpylän.

Globaalit hyvinvointimarkkinat ovat 4,5 biljoonan dollarin arvoiset. Tästä markkinasta hyvinvointimatkailu on 639 miljardia ja kylpyläala 119 miljardia. Jos lukuja havainnollistaisi esimerkiksi palapelinä ja koko globaali hyvinvointimarkkina olisi tuhannen (1000) palan palapeli, suomalaisen saunamarkkinan arvo olisi vajaa yksi pala. Onneksemme suomalaisella sauna-alalla on vielä paljon valloittamista edessään globaaleilla hyvinvointimarkkinoilla.

Miten pystymme valmistautumaan matkailun piilevään kysyntään sekä saunojen vientiponnisteluihin yhdessä?

Saunan kautta myydään paljon tuotteita ja palveluita. Sauna on erittäin kysytty palvelu ja sen suosio on kasvamassa. Kansainvälisten yhteydenottojen määrä on kasvanut, ja välitämme aktiivisesti kaupallisia liidejä verkostomme jäsenille. Vuosi 2021 on alkanut vauhdikkaasti ja vauhti tuntuu vain kiihtyvän.

Sauna from Finland on saavuttanut kymmenen vuoden aikana oman paikkansa haluttavana kumppanina myös kansainvälisillä markkinoilla. Meidän menestystarinamme takana on sinnikäs ja pitkäjänteinen työ suomalaisen saunan eteen sekä laaja, monipuolinen verkosto. Sauna from Finland on rekisteröity tuotemerkki ja sen käyttäminen yhteisillä messuilla ja tapahtumissa on jo nyt onnistunut tapa tehdä Suomea ja kaikkia saunaan liittyviä yrityksiä tutuksi kansainvälisesti. Yhteistyöllä saavutamme isompia kokonaisuuksia ja yhä useampi yritys pääsee sateenvarjomme alla maailmalle. Esimerkiksi tulevana syksynä suomalainen saunaelämys on näyttävästi esillä interbad 2021-messuilla Stuttgartissa, koska meidät on valittu messujen pääyhteistyökumppaniksi.

Nyt olisi tuhannen taalan paikka tehdä yhteistyötä saunabrändin rakentamisessa ja samalla piristää taloudellista toimeliaisuutta koronan jälkeisessä ajassa. Juuri suomalainen sauna voisi olla vastaus globaalisti yhä useamman ihmisen hyvinvointiin. Samalla meillä olisi myös mahdollisuus saada vienti- ja matkailutuloja Suomeen.

Haastamme yhdessä mukaan niin yritykset, Suomen hallituksen kuin muut päättäjätkin. Nostetaan Suomea uuteen nousuun saunabrändin ja toimintamme avulla!”

Saunojat saunassa
Anna Ruotanen / Sauna from Finland

Liity postituslistallemme!

Saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Visit Jyväskylä Region
  • Sauna Capital Tampere