Tuoteinnovaation polku markkinoille on monivaiheinen

Globe_detail

Maailman johtavan kiuasvalmistajan Harvian tuotekehityslaboratoriossa kehitetään uusia saunainnovaatioita jatkuvasti. Väsyä ei saa, sillä ala kehittyy huimaa vauhtia. Asiakkaiden vaihtelevat tarpeet eri markkina-alueilla ajavat työssä eteenpäin. Harvia ei ole enää aikoihin ollut pelkkä kiuasvalmistaja, vaan tuotevalikoimasta löytyy lähes kaikkea, mitä kylpylöiltä voi odottaa.

– Usein tuotetta lähdetään kehittämään asiakkaan palautteen tai tarpeen pohjalta. Eri markkina-alueilla on erilaisia toivomuksia ja kulttuurierot huomioidaan suunnittelussa, markkinointipäällikkö Jussi Valkonen Harvialta kertoo.

Timo_Harvia_viisumi

Tuotekehitysprosessi voi alkaa vaikkapa kiinnostavasta materiaalista, jonka soveltuvuutta saunatuotteisiin lähdetään tutkimaan. Muodin ja muotokielen muuttuvat trendit vaikuttavat esimerkiksi saunanlauteiden kehittymiseen. Uusia sovelluksia haetaan aktiivisesti. Ei kuitenkaan riitä, että löydetään kiinnostava uusi materiaali ja muotokieli, myös valmistusprosessi on saatava kustannustehokkaaksi. Ennen tuotantoa testataan tuotteen soveltuvuus sarjatuotantoon valmistamalla prototyyppejä ja koesarjoja. Tuotteen on täytettävä myös viranomaisvaatimukset. Siksi jokainen suunnittelussa oleva tuote käy läpi laajan tuotetestauksen.

Harvialla on valikoimassa kymmeniä erilaisia kiuasmalleja, useita laudemalleja sekä saunoja, höyryhuoneita, kylpyhuonesaunoja ja infrapunasaunoja. Uusia tuotteita lanseerataan lähes kuukausittain, konsepteja vähän harvemmin.
– Tuotteiden lanseerauksia pyritään niputtamaan, markkinoille ei tuoda vain yhtä tuotetta, vaan kokonainen tuoteperhe, tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Timo Harvia kertoo.
­

Yksilöllisyys ja hiljaisuus trendejä sauna-alalla
Miltä sitten näyttävät saunatrendit markkinajohtajan näkökulmasta?
– Jatkossa saunavalmistajat tuovat asiakkaille yhä yksilöllisempiä vaihtoehtoja. Asiakas voi suunnitella ja tilata mieltymystensä mukaisen laude- ja kiuasyhdistelmän. Suunnittelu on helppoa nykyaikaisten nettipohjaisten työkalujen avulla, Valkonen kertoo.

Yksilöllisyyden lisäksi sauna-alan kehitykseen vaikuttaa myös voimakkaassa nousussa oleva hiljaisuuden trendi. Saunan hiljaisuuteen kiinnitetään huomiota ja esimerkiksi höyryhuoneiden höyrysuuttimiin on kehitetty äänettömiä ratkaisuja.

Suomessa saunakehittäminen on maailman huippua ja siihen on Valkosen mukaan pätevä syy: suomalaiset ovat saunoneet koko elämänsä ja osaavat takuuvarmasti käyttää tuotteita.
– Tuote, joka menestyy täällä, menestyy todennäköisesti myös maailmalla. Saunoja tehdään ihmisille ylipäätään, ei vain suomalaisille käyttäjille.

Teksti: Susanna Mäkinen, Jooli markkinointi & viestintä

Harvia on ollut mukana Sauna from Finlandissa alusta asti.

Näin heillä nähdään yhdistyksen hyödyt:

Sauna from Finland pyrkii parantamaan suomalaista saunaelämystä ja Harvia tekee parhaat tuotteet suomalaiseen saunaan. Mitä useampi saunanomistaja herää kehittämään saunansa elämyksellisyyttä, sitä enemmän on kysyntää Harvian saunoille ja kiukaille – sekä parhaissa tapauksissa Harvian ainutlaatuisen monipuoliselle suunnittelu- ja tuoteportfoliolle.

Jussi Valkonen, markkinointipäällikkö, Harvia

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone