Toiminnanjohtaja Carita Harjun MARK-blogikirjoitus, joka julkaistiin 5.1.2016 MARMAI-blogissa:
Miten saamme saunasta entistä vahvemman kaupallisen vientituotteen ja saunaelämyksen kaikille sitä haluaville?
Suomessa on enemmän saunoja kuin autoja. Tämä kertoo meistä suomalaisista; kuinka paljon saunaa rakastammekaan. Suomalainen saunaelämys on maailman paras. Tämä väite meidän suomalaisten on helppo allekirjoittaa. Olemme saunomisen ammattilaisia, osaamme kertoa saunan hyvinvointi- ja terveysvaikutuksista ja saunoa rentouttavasti.
Useimmiten olemme kokeneet parhaan saunaelämyksen omalla mökillämme tai kotisaunassa, mutta miten saamme saunasta entistä vahvemman kaupallisen vientituotteen ja saunaelämyksen kaikille sitä haluaville?
Saunan brändääminen ja markkinoiminen kansainvälisille areenoille on asia, jonka eteen tehdään työtä konkreettisella tasolla tulevina vuosina yhdistyksemme nimissä. On kunnia päästä brändäämään näin hieno ja rakas teema vahvemmaksi osaksi Suomi-kuvaa.
Me suomalaiset olemme saunan pitkäaikaisia käyttäjiä, kuluttajia ja meiltä löytyy runsaasti ajatuksia ja ratkaisuja siihen, miten saunaa pitäisi markkinoida tai myydä. Tietenkin täytyy olla myös kokonaiskonsepteja myytäväksi ja onneksemme saunayrityksiä onkin Suomessa enemmän kuin missään puolella maapalloa. Tietoa ja taitoa on, joten nyt on siis aika toimia yhdessä.
Saunamatkallamme maailman parhaaksi saunaelämykseksi ovat mukana muun muassa Tekes ja Visit Finland yhdessä sauna-alan yrityksiemme kanssa. Työn tärkeimpänä tavoitteena on suomalaisen saunan parempi tunnettuus maailmalla – haluamme että kuluttajat ympäri maailmaa tunnistavat suomalaisen saunan konseptin ja ominaispiirteet käyttääkseen juuri suomalaiseen saunaan liittyviä hienoja palveluja ja tuotteita.
Toinen tavoite on luonnollisesti saada saunatuotteemme ja konseptimme entistä paremmin vientiin ja kaikkien halukkaiden ulottuville. Saunabrändiä kehitetään siksi, että se antaa suomalaisille yhden valttikortin lisää vientimarkkinoilla ja kasvua Suomeen.
Hyvässä saunapalvelussa, kuten myös saunapalveluiden markkinoinnissa ja viestinnässä on otettava huomioon eri kulttuurit ja käyttäjät. On heitä, jotka eivät koskaan ole saunoneet, ja on heitä, jotka valitettavasti myös saunomista jopa pelkäävät. Emme halua markkinoida pelkkää kuumaa huonetta vaan kokonaista saunaelämystä.
Olemme laatineet Sauna from Finlandin asiantuntijoiden kanssa aidolle suomalaiselle saunaelämykselle Authentic Finnish Sauna Experience -laatukriteerit, joissa otetaan huomioon, mitä tapahtuu ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen.
Kokonaisvaltaisen saunaelämyksen tuottamisesta ja saunakonseptin viennistä vastaavat käytännössä Sauna from Finland ry:n jäsenyritykset. Uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluja syntyy jatkuvasti eri puolella Suomea. Kasvua on löydettävissä rajattomasti saunaelämyksen kokonaiskonsepteista.