Suomi on jälleen valittu maailman onnellisimmaksi maaksi. Syyksi on veikkailtu muun muassa suomalaista saunaa. Barack Obamakin on tämän tunnustanut ja vitsaillut että ”kaikki tuntevat toisensa saunan lauteilta” pienessä maassamme. Mutta sieltä meidät tunnetaan myös kansainvälisestikin, ainakin jos hakukonetietoihin on uskominen. Viime vuonna Suomen matkailua koskevia internethakuja tehtiin suurimmilla hakukoneilla kansainvälisesti yhteensä 4,9 miljoonaa. Eniten haut liittyivät sauna-aiheeseen.
Hyvinvoinnista huolehtiminen on iso megatrendi ja ihmiset haluavat kokea elämyksiä. Tuomalla saunoihin ja saunapalveluihin mukaan uudenlaisia elementtejä, erotutaan kilpailijoista ja luodaan lisäarvoa, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Sauna tarjoaa bisnesmahdollisuuksia esimerkiksi vastuullisuuteen, puhtauteen, turvallisuuteen sekä erilaisiin elämyksellisyyteen liittyville innovaatioille. Sauna from Finlandin kv-asiantuntija Satu Freyberg esittää blogitekstissään ajatuksia, miten tuoda lisäarvoa saunakokemukseen.
Erotu
Yksi mahdollisuus erottautua on tarjoamalla eri teemaisia saunaelämyksiä. Miltä kuulostaisi perheen eri sukupolville rakennettu ennen saunaa -ohjelma, jossa kukin saisi tehdä omanlaisiaan mielipuuhia vaikka ulkoillen? Tämän jälkeen vuorossa on saunomista, jossa kaikki lapsenlapsesta isovanhempiin on huomioitu sekä saunan fyysisten ominaisuuksien näkökulmasta (liikuntarajoitteisuus ja lapsiturvallisuus) että yllättäviä tuotteita (jäätelöä tai kotitekoinen jäätee) ja palveluita (kasvonaamiot ja jalkakylpy) tarjoten. Lopuksi perhe viettää rennon lepohetken herkutellen saunaruoan ympärillä, vaikka kylpytakkeihin, huopatossuihin ja villaviltteihin kääriytyneenä.
Opasta
Moni ulkomaalainen ei tiedä mikä on suomalainen sauna. Heille on hyvä tarjota tietoa saunomiseen liittyvistä tavoista ja myös saunomisen turvallisuudesta. Monia alastomuus pelottaa eli on hyvä kertoa, että he voivat käyttää halutessaan esimerkiksi uimapukua tai pyyhettä ympärillään. Ulkomaalaisille kannattaa tarjota myös saunaopasta, joka tutustuttaa saunomiseen, vaikka tarinoiden kautta ja erilaisia pieniä hoitoja tekemällä. Esittelemällä erilaisia saunaelämykseen liittyviä tuotteita ja saunapurtavaa, saadaan lisätulon lisäksi ikuisia saunomisen ystäviä.
Paketoi
Saunavuoron sijaan kannattaa tarjota kokonaista saunakokemusta ja laajempia paketteja. Erityisesti luonto eri vuodenaikoineen, puhtaus, rauha, vilvoittelumahdollisuus ja vesi eri muodoissaan kannattaa hyödyntää. Erilaisiin ympäristöihin ja mieltymyksiin kannattaa miettiä vaihtoehtoja. Tarinat eri teemojen ympärille ja tähän sopivien palvelujen ja tuotteiden tarjoaminen nostaa elämyksen uudelle tasolle. Entä voisiko saunaa, saunatuotteita ja -palveluita vielä paremmin räätälöidä erityisesti terveyden edistäminen lähtökohtana? Me Sauna from Finlandilla autamme ja Aidon suomalaisen saunaelämyksen laatukäsikirja on mainio apu tässä. Myös elintarvikkeet kannattaa kytkeä vahvemmin ja uudellakin tavalla saunaelämykseen. Tasteful by Sauna from Finland -konseptin kautta saunapalvelun tarjoaja saa tähän erilaisia ideoita.
Inspiroidu
Hienoja esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat lähteneet kehittämään toimintaansa elämysajattelun kautta löytyy eri puolelta Suomea. Pohjoisesta Rukan Salonki (kansikuvassa) yrittäjä Marjo Määtän johdolla on todellinen edelläkävijä saunaelämysten tarjoamisessa. Heillä on useita laatusertifioituja saunoja. Lue lisää tänä talvena sertifioidusta jääsaunasta.
Keski-Suomessa Revontulen matkailukohteella (www.revontuli.fi) on myös laatusertifikaatti ja yrittäjä Tiia Valkama on vuosien ajan panostanut saunaelämyksien kehittämiseen. Yritys tarjoaa mm. saunapolkua, jossa voi kokea erilaisia saunaelämyksiä, ohjattua ohjelmaa, perinnesaunottajia, herkullista saunaruokaa tai avoimia saunailtoja. Yrityksellä on 10 lasi-iglua, joihin on tarjolla räätälöidyt hemmottelupaketit saunoineen ja illallisineen, kohderyhmänä eritysesti nuoret pariskunnat. Tämän ympärille on kehitteillä erilaisia lisäelementtejä, uutuutena uusi lasi-iglusauna järven rannalla.
Etelässä Hawkhill on Nuuksiossa toimiva kolmannen polven perheyritys, joka tarjoaa mm. majoitus-, catering- sekä erilaisia ohjelmapalveluita. Saunat ovat keskeisessä roolissa yrityksen tarjonnassa. Tärkeä osa yrityksen asiakkaista muodostuu kokousvieraista ja liki kaikki heistä haluavat päättää kokouksensa saunomalla. Irtiottoa arjesta saunaelämyksen kautta tarjoaa naisten saunapaketti, jossa saunan ohella nautitaan upeasta luonnosta, pelataan mökkipelejä, syödään herkullista saunaruokaa ja rentoudutaan villiyrittijalkakylvyssä.
Hyödynnä
Sauna from Finlandin konseptiaihiot Relax-, Beauty- ja Recover antavat myös vinkkejä tuotekehitykselle.
Relax-konsepti pohjautuu ajatukseen, että saunakokemuksen tulisi olla rauhoittava ja tunnelmallinen. Tyypillinen käyttäjä on henkilö, joka arvostaa hyvinvointia, mutta kärsii kiireestä ja/tai stressistä. Saunassa hän haluaa saada rauhoittavan, helpon ja tunnelmallisen kokemuksen hiljaisuudessa, juuri sopivassa lämpötilassa. Miten kokonaisuutta voisi tämän ympärille kehittää?
Beauty-konsepti keskittyy saunan kaunistavaan, sisäiseen sekä ulkoiseen, vaikutukseen. Siihen liittyy stressin poisto, saunan vaikutukset unen laatuun, sekä ihon ja hiusten hoito. Saunassa käyminen vaikuttaa ihon kuntoon sekä kimmoisuuteen. Tyypillinen käyttäjä on henkilö, joka on kiinnostunut kauneudenhoidosta ja hyvinvoinnista. Hän saattaa kärsiä stressistä ja huonoista yöunista. Saunaelämykseen kuuluvat erilaiset kauneustuotteet, lisänä esimerkiksi hieronta ja terveydelle hyödyllisten virvokkeiden ja välipalojen nauttiminen. Mitä ideoita löytyisi tämän tiimoilta?
Recover-konsepti korostaa saunan hyötyjä palautumisessa ja terveyden ylläpitämisessä. Saunominen auttaa esimerkiksi laskemaan verenpainetta ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Tyypillinen käyttäjä arvostaa urheilullista elämäntyyliä ja haluaa olla fyysisesti hyvässä kunnossa. Hän saattaa tulla suoraan saunaan urheilusuorituksen kuten kuntosalin jälkeen, ja haluaa aloittaa palautumisen heti. Saunomisen aikana hän haluaa rentoutua mutta myös ehkä venytellä tai harrastaa saunajoogaa. Kuuma-kylmä-vaihtelut tehostavat vaikutusta.
Saunaelämys tarjoaa erilaisia bisnesmahdollisuuksia. Yhteistyössä on voimaa ja nyt on hyvä hetki kehittää. Liikkelle kehittämistyössä pääsee vaikka näin:
- Miten erottautua? Katso vinkkejä Sauna from Finlandin laatukäsikirjasta, sieltä löytyy varmasti näkökulma, joka sopii teille. Ihania tuotteita saunakokemusta täydentämään löytyy jäsenverkostostamme.
- Opastus ulkomaalaisille? Saunomisohjeet eri kielillä löytyvät Sauna from Finlandilta, Veico tarjoaa kuvallisia, puisia saunomisohjeita. Laatukäsikirjasta löytyy paljon hyvää tietoutta, verkostossamme on myös erinomaisia saunaterapeutteja ja saunaoppaita.
- Tuotekehitys liikkeelle? Tasteful by Sauna from Finland -konsepti antaa vinkkejä herkullisen ruokaelämyksen tarjoamiseksi saunaelämyksen oheen. Relax-, Beauty- ja Recover-konsepteista sekä toiveista mitä maailmalla juuri tällä hetkellä kysytään kerromme mielellämme lisää.
Satu Freyberg on pitkän linjan asiantuntija yritysten kansainvälistymisen tukemisessa. Satu suunnittelee kansainvälisiä markkinointitoimenpiteitä, hankkii liidejä ja näkyvyyttä yrityksille sekä on ensimmäinen kontaktipiste kansainvälisille yhteydenotoille. Satun motto on, että “tästähän emme hätäänny”.