Sauna from Finlandin ja USA:n suurlähetystön yhteistyössä järjestämä saunateemainen tilaisuus pidettiin torstaina 30.8. USA:n suurlähetystössä Helsingissä. Paikalla oli vajaat parikymmentä Sauna from Finlandin jäsenyritysten edustajaa.
Keskustelu kävi tilaisuudessa vilkkaasti. Lähetystön Kaupallisen osaston edustaja Aaron Held ja Poliittisen ja taloudellisen yksikön Jay Heung kollegoineen isännöivät tilaisuutta ja kertoivat tuoreista kuulumisista ja tämän hetkisistä liiketoimintamahdollisuuksista USA:ssa. Jo avauspuheenvuorossaan lähetystön edustajat totesivat suomalaisten sauna-alan edustajien olevan oikeaan aikaan ja oikealla asialla liikkeellä: ihmiset ovat stressaantuneita ja tarvitsevat vastapainoa elämäänsä. Lähetystön edustajat olivat omakohtaisesti havainneet, että tähän paras keino on suomalainen sauna. Moni heistäkin kertoi saunovansa useita kertoja viikossa.
Lähetystö on mielellään apuna yrityksille, joita USA:n markkinat erityisesti yrityksen perustamismielessä kiinnostavat. Suomalaisuus kiinnostaa USA:ssa: suomalaisia pidetään innovatiivisina ja rehellisenä ihmisinä, ja moni Suomeen liittyvä asia on tällä hetkellä nosteessa.
Lisäksi Eero Kilpi North American Sauna Societysta esitteli USA:n markkinamahdollisuuksia. Eero totesi, että North American Sauna Society perustettiin jo 15 vuotta sitten tehtävänään tehdä suomalaista saunaa tunnetuksi Yhdysvalloissa. Saunan potentiaalinen markkina on maassa valtava. Tällä hetkellä yli puolet saunoista on infrapunasaunoja, ja potentiaalisimpana asiakasryhmänä saunoille nähdään erityisesti nuoret. Jotta viesti suomalaisesta saunasta ja sen paremmuudesta saadaan USA:ssa läpi, täytyy levittää tietoa muista saunoista sekä tehdä runsaasti markkinointityötä. On tärkeää, että kaikki viestivät saman viestin ulkomaiden suuntaan. Kärkenä kannattaa korostaa oikeita hyötyjä, kuten rentoutumista, hyvää oloa ja terveysvaikutuksia. On myös hyvä olla hieman varovainen keskusteltaessa alastomuudesta saunassa.
Puheenvuorojen jälkeen paikalla olleet yritykset esittelivät toimintaansa. Keskustelu jatkui vilkkaana koko tapaamisen ajan. Yhteenvetona todettakoon, että suomalaisella saunalla on paljon mahdollisuuksia, ja nyt on hyvä aika tarttua niihin ja tehdä yhteistyötä. Suomalainen sauna täytyy saada brändättyä. Tärkeää on tuottaa hyviä showroomeja sekä saada kontakteja ja viestinviejiä ulkomailta. Tätä työtä tehdään eri rintamilla. Esimerkiksi syksyllä amerikkalaisen GQ Magazinen toimittaja saapuu Suomeen tekemään juttua suomalaisesta saunasta Sauna from Finlandin opastamana. Lisäksi Sauna from Finland tekee tiivistä yhteistyötä Suomen suurlähetystön kanssa mm. Washingtonissa, jossa lähetystön medialle järjestämät saunaillat ovat saavuttaneet suuren suosion.
Eero Kilpi on mielellään apuna USA:n markkinoiden tavoittelussa, kuten myös suurlähetystön väki. Yhteistyömme jatkuu ja USA:n markkinoiden osalta palataan pian myös vuoden 2019 suunnitelmien tiimoilta. Lisätietoja saa Satulta, puh: 0400 966112 ja satu@saunafromfinland.fi