Sokos Hotels ja Sauna from Finland ottavat hotelliasiakkaiden saunaelämyksen parantamisen keskiöön Original-hotelleissa pidettävissä työpajoissa. Yhteistyö on käynnistynyt aktiivisen kehittämistyön merkeissä ja yhä useammassa Original-hotellissa kuljetaan kohti maailman parasta hotellisaunaelämystä. Todisteeksi tästä on myönnetty ensimmäiset Authentic Finnish Sauna Experience -laatusertifikaatit.
Sauna from Finlandin asiantuntija Pekka Krook on ollut mukana useissa hotellihenkilökunnan ja asiantuntijoiden yhteisissä työpajoissa ja sertifiointia edeltävissä auditoinneissa. Krook kertoo, mitä työpajat käytännössä pitävät sisällään:
– Aluksi osallistujat testaavat saunat saunomalla niissä itse. Kun saunaelämys on koettu henkilökohtaisesti, on siitä helpompi keskustella työpajassa.
Työpajassa aihetta käsitellään Sauna from Finlandin laatukäsikirjan avulla. Esimerkiksi saunan puhtaus, turvallisuus ja tunnelma ovat saunaelämykseen vaikuttavia tekijöitä. Tärkeä pohdinnan aihe on myös asiakkaan kokema palvelupolku.
– Asiakas saattaa miettiä hotellihuoneessaan, että löytyyköhän saunalta pyyhkeet, vai täytyykö mukaan ottaa oma. Tai että onkohan siellä lukolliset kaapit ja juomavettä tarjolla. Jo pelkällä hyvällä ohjeistuksella voi taata asiakkaalle paremman kokemuksen, Krook opastaa.
Työpajoissa on mukana myös muita Sauna from Finlandin verkoston jäseniä ideointia rikastamassa. Jäsenyritysten laadukkaat tuotteet ja palvelut tulevat esiin osana hotelliasiakkaiden saunaelämyksen parantamista.
– Asiantuntijoiden tavoitteena on yhdessä hotellin henkilökunnan kanssa vauhdittaa kehittämistyötä, jossa jo pienillä päivittäisillä teoilla saunakokemus muuttuu paremmaksi. Hotellit saavat työpajan päätteeksi raportin, jonka avulla he voivat lähteä kehittämään omaa saunaelämystään askel askeleelta, Krook tiivistää.
Sauna sulattaa asiakkaiden sydämet
Jo yli kymmenen Original by Sokos Hotels -ketjun hotellia on lähtenyt aktiivisesti mukaan saunaelämyksen kehittämistyöhön. Heistä kolme on saanut tai tulee saamaan tämän vuoden aikana Authentic Finnish Sauna Experience -laatusertifikaatin. SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen konseptipäällikkö Markus Siitosen mukaan kehitystyön tulokset näkyvät eri hotelleissa eri tahtiin. Joissain hotelleissa on esimerkiksi ehditty uusia kokonaisia lauderakenteita, toisissa edetään pienemmin askelin.
– Tärkeää tässä kehitystyössä on se, että ymmärrämme saunan merkityksen, tärkeyden ja potentiaalin osana palvelujamme. Haluan tulevaisuudessa nähdä, että saunaelämys vahvistaa asiakaskokemusta hotellissa. Parhaassa tapauksessa juuri saunakokemus on se, joka jättää positiivisen muistijäljen.
Siitonen kertoo, että suomalainen sauna kuuluu Original-hotellien ideologiaan ja saunaelämyksen avulla halutaan vaikuttaa asiakkaiden sydämiin. Oulun Sokos Hotel Arinassa tässä on taidettu onnistua, sillä asiakas oli kehunut saunaa Sokos Hotellien parhaaksi ja lisännyt ”Ja minä kuitenkin käyn aika monessa saunassa vuoden aikana!”