Sauna-alan merkittävin tapahtuma, Interbad kokosi taas Stuttgartiin suuren joukon sauna-alan ammattilaisia. Suomalaisväriä nähtiin laajasti, Sauna from Finlandin yhteisosastolla ja muutenkin.
– Pari vuotta sitten suomalaisten näytteilleasettajien määrä oli huolestuttavan alhainen. Nyt, Sauna from Finlandin aktiivisuudesta johtuen, paikalle oli saatu hieno joukko alan suomalaisia toimijoita, Hukka Designin toimitusjohtaja Seppo Raijas sanoo.
Raijaksen mukaan keskustelut nykyisten ja tulevien asiakkaiden kanssa loivat uskoa siihen, että sauna-ala tulee kasvamaan lähivuosina voimakkaasti.
– Muutama vuosi sitten alkanut kehitys, jossa saunasta on muodostumassa eräänlainen kodin rentoutumis- ja hyvinvointikeskus voimistuu entisestään. Hukka Designin tällä hetkellä nopeiten kasvava tuoteryhmä ovat erilaiset hyvinvointi & hierontakivet. Niissä suomalaisen vuolukiven ainutlaatuiset lämmön- ja kylmänvarausominsisuudet pääsevät hienosti esille.
Myös pellavatekstiileihin erikoistuneelle Jokipiin Pellavalle messut olivat positiivinen kokemus.
– Saimme uusia asiakkaita ja uusia kontakteja hyvän määrän. Yksi isompi kauppa vietiin messuilla päätökseen. Heti messun jälkeen olimme yhteydessä kaikkiin osastollamme käyneisiin ja heidän kanssaan yhteydenpito jatkuu, toimitusjohtaja Timo Laurila kertoo.
Kelohirsituotteita valmistavalla Huliswoodilla on Interbad-kokemusta usealta vuodelta.
– Mielestäni messut olivat edellisiin Interbad-messuihin ja viime vuotiseen Kölnin Aquanaleen verrattuna hiljaisemmat. Tosin varmaan saunoista kiinnostuneet asiakkaat löysivät hakemansa. Suomalaiset näytteilleasettajat olivat kaikki samassa hallissa ja se loi yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Osastollamme vieraili vanhoja tuttuja asiakkaita mutta myös useita lupaavia kontakteja solmittiin, toimitusjohtaja Olli Möttönen, sanoo.
Sauna from Finland järjesti yrityksille näkyvyyttä mm. lehdistötilaisuudessa, jossa aidosta suomalaisesta saunaelämyksestä kertoivat mm. Kuusamon Saunatour ja Harvia. Sauna from Finland organisoi myös verkostoitumisillan Saksan Sauna-bundin kanssa sekä kampanjan yhteistyössä Visit Finlandin kanssa. Kampanjan palkintona on oma sauna: http://www.winter-in-lappland.de/gewinnspiel.