Keski-Suomen kauppakamarin Viestintävaliokunta palkitsee Keski-Suomen Viestinviejä -palkinnolla yrityksen tai yhteisön, joka on viestinnällään lisännyt maakunnan myönteistä näkyvyyttä. Ensimmäinen Keski-Suomen Viestinviejä -palkinto luovutettiin Sauna from Finlandille 1.10.2024 Keskisuomalaisella. Uudella palkintoperinteellä valiokunta haluaa nostaa viestinnän merkitystä ja arvostusta.
”Saimme runsaasti erilaisia ehdotuksia ensimmäiseksi Keski-Suomen Viestinviejä-palkinnoksi. On hienoa, kuinka paljon ammattimaista viestinnän tekemistä arvostetaan Keski-Suomessa. Sauna from Finlandin laaja tekeminen vaatii ammattimaista sekä strategista että taktista viestinnän ja markkinoinnin osaamista. Verkostojen ammattimaisessa johtamisessa ovat luottamuksen rakentaminen, avoin viestintä sekä aktiivinen vuorovaikutus avainasemassa. Samoin palveluiden ja innovaatioiden kehittäminen vaatii taitavaa markkinoinnin ja viestinnän osaamista. Elämysten ja saunan ympärillä toimivien yritysten ja yhteisöjen tuotteiden ja palveluiden markkinointi vaatii ymmärrystä myös brändien tunnetuksi tekemisestä. Tätä työtä Sauna from Finland on tehnyt laadukkaasti sekä kotimaassa että ulkomailla, tehden samalla Keski-Suomen maakuntaa tunnetuksi”, perustelee Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Suvi Vuojolainen valintaa.
Voittaja palkittiin Samuli Alosen ”Sanansaattaja”-veistospalkinnolla. Viestikapulasta innoituksensa saanut teos kuvastaa palkinnon Viestinviejä-nimeä. Palkinnon vastaanotti Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju.
”Tämä tunnustus tuntuu merkittävältä, koska olemme pienillä resursseilla, pitkäjänteisesti ja sisulla tehneet työtä suomalaisen saunan eteen. Olemme saaneet aikaan vaikuttavan ilmiön. Ilmiöt voivat syntyä pienillä resursseilla, kun mukana on intohimoa ja sitoutumista. Viestintä ja markkinointi ovat keskeisiä tekijöitä toiminnassamme, ne ovat maratonlajeja. Monet innovatiiviset ja vaikuttavat asiat voidaan toteuttaa ilman suuria investointeja, kun käytetään luovuutta, yhteistyötä ja yhteisön voimaa”, sanoo Harju.
”Sauna from Finlandin viestinnässä keskeisenä teemana on aidon suomalaisen saunaelämyksen välittäminen maailmalle. Korostamme viestinnässämme saunan kokonaisvaltaista kokemusta: rentoutumista, hyvinvointia ja yhteyttä luontoon. On tärkeää, että viestimme englanniksi, jotta voimme tavoittaa mahdollisimman laajan yleisön. Teemme kohdennettua viestintää eri kanavissa ja kutsumme ihmisiä ympäri maailmaa tutustumaan ja arvostamaan suomalaista hyvinvointia aidon saunaelämyksen kautta.” – Titta Pervis, Markkinointipäällikkö, Sauna from Finland
Kasvava verkosto
Sauna from Finland ry on Muuramesta käsin toimiva kansainvälinen yli 200 saunaelämykseen liittyvän yrityksen verkosto. Sen tehtävänä on viedä suomalaista saunakulttuuria maailmalle ja edistää suomalaisen saunan ja siihen liittyvien yritysten näkyvyyttä ja vientiä.
Verkostossa on tehty pitkäjänteistä ja erittäin näkyvää työtä ja onnistumisia on runsaasti vuodesta 2010, valintaa perustellaan. Suomalaisen saunan näkyvyys on ylittänyt vuosittain 1,5 miljoonan näyttökerran huomion ympäri maailman ja saanut medianäkyvyyttä myös kansainvälisesti. Saunomisesta on julkaistu satoja artikkeleita, julkaisijoina esimerkiksi New York Times, The Guardian ja National Geographic. Keski-Suomessa, Jyväskylässä järjestetään vuosittain kansainvälinen tapahtuma World Sauna Forum, johon osallistui vuonna 2024 lähes 400 henkilöä, 27 eri kansallisuutta viettäen aikaa saunoen ja verkostoituen. Jäseniä Sauna from Finland saa joka vuosi enemmän ja tällä hetkellä verkostossa on myös kymmeniä ulkomaisia yrityksiä, ketkä haluavat viedä aitoa suomalaista saunaelämystä kotimaahansa.
Kiitämme lämpimästi kaikkia jäseniä, jotka mahdollistavat toimintamme, antavat kannustavaa palautetta ja osallistuvat aktiivisesti toimintaamme. Yhdessä olemme enemmän ja yhteistyötä tekemällä voimme vaikuttaa suomalaisen saunan menestystarinaan!
Keski-Suomen kauppakamarin Viestintävaliokunnan tavoitteena on edistää maakunnan menestystä ja kasvua sekä tukea alueen yrityksiä ja yhteisöjä viestinnän ja markkinoinnin keinoin. Valiokunta koostuu yritysten ja organisaatioiden markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisista, joiden yhteistyöfoorumina valiokunta toimii.