Saunaelämys on hiomaton timanttimme
Elämys on aito ja positiivinen kokemus, joka muistetaan jopa lopun elämän. Palkittu elämysmatkailun huippuasiantuntija, Santa Parkin toimitusjohtaja Ilkka Länkinen kertoo, miten onnistunut saunaelämys rakennetaan.
Mikä erottaa elämyksen kokemuksesta?
– Elämys on sellainen kokemus, josta jää positiivinen muistijälki jopa loppuelämäksi, sanoo Rovaniemen Santa Parkin toimitusjohtaja Ilkka Länkinen.
Länkinen on palkittu matkailuelämyskehittäjä. Santa Parkille myönnettiin vuonna 2014 Maailman parhaan elämystuottajan palkinto. Monen asian täytyy olla kohdallaan Santa Parkissa, mutta mikä onnistuneessa elämyksessä on kaikkein tärkeintä?
– Kokemuksen pitää olla aito. Elämys on aito silloin, kun asiakas kokee sen aidoksi. Elämys on myös moniaistinen. Siihen liittyvät tuoksut, tuntemukset, maisema, äänet – koko kirjo. Elämyksessä on oltava myös tarina. Saunatarinaa ei mielestäni ole hyödynnetty Suomessa lähellekään niin hyvin kuin voisi, Länkinen sanoo.
– Saunaelämykseen liittyvä wellness-puoli, ruoka, juoma – kaikessa tässä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.
Vaikka elämys on asiakkaalle tunnejuttu, sen rakentaminen on hyvinkin systemaattista työtä. Puitteet, toimintaohjeet ja työntekijöiden koulutus ovat kaikki erittäin oleellisia elämyspalveluja tuotettaessa. Eri elementtien tulee olla kohdallaan, jotta korkea laatu voidaan varmistaa. Myös suomalaisen saunaelämyksen kehittäminen vaatii Länkisen mukaan tietyistä reunaehdoista sopimista.
– Tietyt kriteerit pitäisi yhtenäistää, se on lähtökohta. Sauna from Finland tekeekin erittäin hyvää työtä määritellessään tähtiluokitusta saunoille.
Eroon insinööripalvelusta
Missä suomaisten palveluntuottajien pitäisi sitten kunnostautua?
Ilkka Länkinen sanoo, että ”insinööripalvelusta” pitäisi päästä eroon. Insinööripalvelulla hän tarkoittaa palveluasennetta, jonka lähtökohtana ovat kiellot ja rajoitteet. Kylttikulttuuri on tästä oiva esimerkki.
– Vieläkin näkee liian usein matkailukohteita, joiden seinillä roikkuu jos jonkinmoista kieltokylttiä: ”Ei omia juomia saunaan” ja niin edelleen. Miellyttävämpää olisi lähestyä asiaa positiivisen kautta: ”Saunajuomia voit tilata henkilökunnalta”. Kyllä asiakas hyvästä palvelusta mielellään maksaakin.
Sauna voi olla kansainvälisille asiakkaille tuotteena hyvinkin outo, jopa pelottava. Asiakkaaseen kannattaa siksi perehtyä huolellisesti.
– Ei ensikertalaista tarvitse viedä heti extreme-saunaan, jossa lämpöasteita on 100 ja jäähdyttely tapahtuu avannossa. Elämys on sovitettava asiakkaan tarpeiden mukaiseksi.
Asiakaspalautteen säännöllistä keräämistä ja palautteen käyttämistä kehittämistyökaluna Länkinen suosittelee kaikille.
– Asiakaspalaute on meillä Santa Parkissa ohjannut toimintaa huimasti. Myös omalta henkilökunnalta kannattaa pyytää palautetta, sillä he kiinnittävät huomion eri asioihin kuin asiakas.
– Suomessa on monia upeita saunamatkailukohteita, mutta keskimäärin kehitettävää on vielä paljon. Sauna on yhä meidän hiomaton timanttimme.