Jokipiin Pellava on pitkän linjan tekstiilivalmistaja, joka tunnetaan muun muassa pellavaisista sauna- ja kylpytuotteistaan. Yhtiö on tehnyt kansainvälistä kauppaa pitkään ja hakee edelleen kasvua Suomen ulkopuolelta.
– Saunatuotteitamme viedään maihin, joissa on saunomiskulttuuria, kuten Saksaan, Ranskaan, Yhdysvaltoihin, Japaniin ja Venäjälle. Meidän tärkein myyntiargumentti on suomalainen tuotanto. Tuotteissamme lukee ”Made in Finland” ja se toimii erinomaisesti erityisesti saunatuotteissa. Se myös vahvistaa suomalaisen saunan viestiä maailmalla, Jokipiin Pellavan toimitusjohtaja Timo Laurila sanoo.
Laurilan mukaan suomalaisten yritysten vahvuus on yleisesti ottaen tuoteosaamisessa ja kielitaitoakin löytyy. Parannettavaa olisi kuitenkin aktiivisuudessa. Ja ylpeyttäkin saisi olla enemmän.
– Meidän pitää olla ylpeitä saunaperinteestämme ja muistaa hyödyntää sitä myös markkinoinnissa. Me olemme parhaita osaajia sauna-asioissa ja meillä on ymmärrystä myös sille, että saunominen on oikeastaan seremonia enemmän kuin tuote.
Kysymällä ja kokeilemalla se selviää
Laurila kannustaa yrityksiä kokeilemaan vähän epätyypillisiäkin väyliä kansainvälistymisessä. Aina se perinteinen kaava maahantuojan ja tukkurin kautta ei ole toimivin. Jokipiin Pellava on kokeillut esimerkiksi postimyyntiä joillain markkinoilla ja huomannut sen toimivaksi. Perinteisille markkinaselvityksille hän ei myöskään lämpene.
– Kannattaa lähteä käymään kohdemaassa ja katsella, missä, miten ja mihin hintaan vastaavat tuotteet ovat myynnissä. Itse nähtynä asiat konkretisoituvat ja kontaktien luominenkin voi olla nopeampaa paikan päällä. Kokeilemalla rohkeasti myös huomaa mikä toimii ja mikä ei.
Kullakin kohdemarkkinalla on omat erityispiirteensä, jotka kannattaa ehdottomasti selvittää ennen kuin lähtee kaupantekoa suunnittelemaan.
– Meidän pitää muistaa, että suomalaisilla on tietty tapa saunoa, mutta muissa maissa asiat voivat olla toisin. Pitää selvittää, mitä asioita missäkin pidetään tärkeänä ja myös tuotteet on sopeutettava eri markkina-alueille. Keskustelemalla asiakkaan kanssa asiat selviävät, Laurila muistuttaa.
Sauna-alan yritykset rintamana maailmalle
Jokipiin Pellava on mukana lokakuun lopulla järjestettävillä Aquanale-messuilla Saksassa. Messut ovat tärkeä paikka kontaktoida asiakkaita niin Saksasta kuin muualtakin maailmasta. Saksassa sauna- ja kylpylätuotteissa mennään vahvasti terveys edellä ja myös hygieniakysymyksiin, kuten tuotteiden pesuohjeisiin, kiinnitetään paljon huomiota.
– Olemme huomanneet, että karheasta pellavasta valmistamamme yksiväriset ja hieman maskuliiniset pyyhkeet ja kylpytakit tekevät maailmalla kauppansa. Yksinkertaisuutta ja materiaalien aitoutta arvostetaan. Uutena tuotteena myös saunatyyny on löytänyt markkinansa. Laudeliinoja ja peflettejä taas on aivan turha lähteä myymään maailmalle, Laurila sanoo.
Sauna from Finlandin jäsenyritykseksi tänä vuonna liittyneen Jokipiin Pellavan toimitusjohtaja haluaisi nostaa suomalaista osaamista saunaan liittyvissä tuotteissa paremmin esiin.
– Etenkin pienemmät yritykset tarvitsevat vetoapua Sauna from Finlandin kaltaisilta toimijoilta. Parhaimmillaan me suomalaiset yritykset voisimme toimia yhtenä rintamana kansainvälisillä markkinoilla. Sauna-alan markkinat ovat vähän piilossa. Jos jokainen tekee työtä sarallaan ja jakaa tietoa myös muille, yhteiset mahdollisuutemme kasvavat varmasti, Laurila arvioi.
Teksti: Susanna Mäkinen, Jooli markkinointi & viestintä Oy