Hiltonin 2026 Trends Report: Matkailijat etsivät rauhaa, palautumista ja merkityksellisiä kokemuksia – Suomi ja suomalainen sauna vastaavat tarpeeseen

Lähde: Hilton 2026 Trends Report – The Whycation: Travel’s New Starting Point (Ipsos-tutkimus, 14 009 vastaajaa, 14 maata).

Hiltonin laaja neljässätoista maassa toteutettu tutkimus paljastaa, että matkailijat ympäri maailman suuntaavat vuonna 2026 matkoille uuden kysymyksen ohjaamina: miksi matkustetaan, ei vain minne. Emotionaaliset tarpeet – lepo, rauha, yhteenkuuluvuus ja merkityksellisyys – nousevat vahvemmin kuin koskaan matkustamisen ytimeen.

Hushpitality: rauhan, hiljaisuuden ja vaivattomuuden voittokulku

Hiljaisuus ja rauhoittuminen ovat nousussa tärkeimmäksi syyksi valita matkakohde.

  • 48 % lisää lomaan päiviä saadakseen omaa aikaa
  • 54 % olisi valmis lähtemään työmatkalle vain saadakseen hengähdyksen
  • 73 % arvostaa digitaalisia, vaivattomia palveluratkaisuja

Hushpitality-trendissä matkailijat etsivät ennen kaikkea tasapainoa ja mielen hyvinvointia – juuri niitä elementtejä, joita suomalainen sauna luonnostaan tarjoaa.

Sauna from Finland

Kodin tuntu ja hallinnan tarve kasvavat

Matkailijat haluavat turvallisuutta, tuttuutta ja mukavia rutiineja:

  • 80 % turvautuu tuttuihin makuihin
  • 48 % kokkaa itse myös loman aikana
  • 72 % haluaa käyttää loman omien intohimojen ja harrastusten syventämiseen

Kodinomainen tunnelma, pehmeä rytmi ja oma kontrolli matkasta ovat korostuneita tarpeita – ja niissä suomalainen vieraanvaraisuus onnistuu erinomaisesti.

Perhematkailun monimuotoisuus lisääntyy

Perheet hakevat aikaa yhdessä, leikkiä ja läsnäoloa:

  • 73 % vanhemmista antaa lasten vaikuttaa matkoihin
  • Skip-gen-matkat isovanhempien kanssa kasvavat
  • Yli 50 % matkustaa aikuisen lapsen kanssa
  • 84 % etsii lomalla mahdollisuuksia yhteiseen tekemiseen ilman näyttöjä
Sauna from Finland

Yhteisöllisyys ja kiireettömyys korostuvat – suomalaiset hyvinvointi- ja saunaelämykset tukevat tätä täydellisesti.

Matkailu periytyy – ja siitä rakennetaan uusi traditio

Matkustustyylit, valinnat ja lojaalisuusbrändit siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Perheet etsivät matkoja, jotka:

  • liittävät yhteen eri sukupolvia
  • korostavat paikallisia perinteitä
  • syventävät ymmärrystä omista juurista

Juuri tällaiset merkitykselliset kokemukset ovat suomalaisen saunakulttuurin ydintä.

Road trip tekee paluun – hitaampi matkanteko kiinnostaa

Yhdysvalloissa perinteinen road trip on nousussa:

  • 61 % ei halua ajaa yli viittä tuntia ilman yöpymistä
  • 90 % pitää mukavaa sänkyä tärkeimpänä
  • 63 % toivoo hotellin uima-allasta matkan varrella

Hitaus, pysähtyminen ja rauhallinen tahti ovat nousussa – teemoja, jotka sopivat hyvin yhteen suomalaisten järvimaisemien ja saunakokemusten kanssa.

Miksi Suomi ja suomalainen sauna vastaavat täydellisesti vuoden 2026 trendeihin?

Hiltonin raportin mukaan matkailijat arvostavat ensi vuonna ennen kaikkea:

  • rauhaa ja hiljaisuutta
  • palautumista ja hyvinvointia
  • luonnonläheisyyttä
  • aitoutta ja tuttua, turvallista vieraanvaraisuutta
  • merkityksellisiä kokemuksia
  • vaivattomia digitaalisia palveluita

Suomi – maailman hiljaisimpien, puhtaimpien ja turvallisimpien maiden joukossa – vastaa näihin trendeihin suoraan ja selkeästi.

Sauna from Finland

Ja ennen kaikkea:
Suomalainen sauna on maailman luonnollisin “whycation”-elämys.

Sauna tarjoaa:

  • rauhaa ja hiljaisuutta ilman häiriöitä
  • kehollista ja mielen palautumista
  • aikaa itselle tai yhdessäololle
  • autenttisen kulttuuriperinteen
  • vahvan yhteyden luontoon
  • digivapaan ja välittömän stressin purun

Suomalainen sauna on ainutlaatuinen vastaus siihen, mitä matkailijat todella etsivät vuonna 2026 – ja Sauna from Finlandin verkosto tarjoaa maailman parhaat tavat kokea tämä. 

Kuinka voimme auttaa?

Carita Harju

Toiminnanjohtaja
Tel. 040 566 2481

Tilaa uutiskirje

Saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

Visio

Sauna from Finland -verkosto on maailman johtavin aidon suomalaisen saunaelämyksen verkosto ja läsnä keskeisillä globaaleilla markkinoilla.

Suomalainen sauna on maailman kiinnostavin ja paras hyvinvointielämys.

Missio

Edistämme aitoa suomalaista saunaelämystä vastuullisesti ja asiantuntevasti verkostoituen ja kaupallisia yhteistöitä mahdollistaen.

Olemme asiantunteva, helposti lähestyttävä, johtava sauna-alan verkosto.

Purpose

Sauna from Finland - The Authentic Experience
Sauna-alan monialainen osaamisverkostomme toimii yhdessä sen puolesta, että aito suomalainen saunaelämys näkyy kansainvälisesti, elää ja uudistuu hyvinvoinnin, terveyden ja onnellisuuden lähteenä.

© 2025 - Sauna from Finland ry
Tietosuojaseloste - Evästeasetukset