Lähde: Hilton 2026 Trends Report – The Whycation: Travel’s New Starting Point (Ipsos-tutkimus, 14 009 vastaajaa, 14 maata).
Hiltonin laaja neljässätoista maassa toteutettu tutkimus paljastaa, että matkailijat ympäri maailman suuntaavat vuonna 2026 matkoille uuden kysymyksen ohjaamina: miksi matkustetaan, ei vain minne. Emotionaaliset tarpeet – lepo, rauha, yhteenkuuluvuus ja merkityksellisyys – nousevat vahvemmin kuin koskaan matkustamisen ytimeen.
Hushpitality: rauhan, hiljaisuuden ja vaivattomuuden voittokulku
Hiljaisuus ja rauhoittuminen ovat nousussa tärkeimmäksi syyksi valita matkakohde.
- 48 % lisää lomaan päiviä saadakseen omaa aikaa
- 54 % olisi valmis lähtemään työmatkalle vain saadakseen hengähdyksen
- 73 % arvostaa digitaalisia, vaivattomia palveluratkaisuja
Hushpitality-trendissä matkailijat etsivät ennen kaikkea tasapainoa ja mielen hyvinvointia – juuri niitä elementtejä, joita suomalainen sauna luonnostaan tarjoaa.

Kodin tuntu ja hallinnan tarve kasvavat
Matkailijat haluavat turvallisuutta, tuttuutta ja mukavia rutiineja:
- 80 % turvautuu tuttuihin makuihin
- 48 % kokkaa itse myös loman aikana
- 72 % haluaa käyttää loman omien intohimojen ja harrastusten syventämiseen
Kodinomainen tunnelma, pehmeä rytmi ja oma kontrolli matkasta ovat korostuneita tarpeita – ja niissä suomalainen vieraanvaraisuus onnistuu erinomaisesti.
Perhematkailun monimuotoisuus lisääntyy
Perheet hakevat aikaa yhdessä, leikkiä ja läsnäoloa:
- 73 % vanhemmista antaa lasten vaikuttaa matkoihin
- Skip-gen-matkat isovanhempien kanssa kasvavat
- Yli 50 % matkustaa aikuisen lapsen kanssa
- 84 % etsii lomalla mahdollisuuksia yhteiseen tekemiseen ilman näyttöjä

Yhteisöllisyys ja kiireettömyys korostuvat – suomalaiset hyvinvointi- ja saunaelämykset tukevat tätä täydellisesti.
Matkailu periytyy – ja siitä rakennetaan uusi traditio
Matkustustyylit, valinnat ja lojaalisuusbrändit siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Perheet etsivät matkoja, jotka:
- liittävät yhteen eri sukupolvia
- korostavat paikallisia perinteitä
- syventävät ymmärrystä omista juurista
Juuri tällaiset merkitykselliset kokemukset ovat suomalaisen saunakulttuurin ydintä.
Road trip tekee paluun – hitaampi matkanteko kiinnostaa
Yhdysvalloissa perinteinen road trip on nousussa:
- 61 % ei halua ajaa yli viittä tuntia ilman yöpymistä
- 90 % pitää mukavaa sänkyä tärkeimpänä
- 63 % toivoo hotellin uima-allasta matkan varrella
Hitaus, pysähtyminen ja rauhallinen tahti ovat nousussa – teemoja, jotka sopivat hyvin yhteen suomalaisten järvimaisemien ja saunakokemusten kanssa.
Miksi Suomi ja suomalainen sauna vastaavat täydellisesti vuoden 2026 trendeihin?
Hiltonin raportin mukaan matkailijat arvostavat ensi vuonna ennen kaikkea:
- rauhaa ja hiljaisuutta
- palautumista ja hyvinvointia
- luonnonläheisyyttä
- aitoutta ja tuttua, turvallista vieraanvaraisuutta
- merkityksellisiä kokemuksia
- vaivattomia digitaalisia palveluita
Suomi – maailman hiljaisimpien, puhtaimpien ja turvallisimpien maiden joukossa – vastaa näihin trendeihin suoraan ja selkeästi.

Ja ennen kaikkea:
Suomalainen sauna on maailman luonnollisin “whycation”-elämys.
Sauna tarjoaa:
- rauhaa ja hiljaisuutta ilman häiriöitä
- kehollista ja mielen palautumista
- aikaa itselle tai yhdessäololle
- autenttisen kulttuuriperinteen
- vahvan yhteyden luontoon
- digivapaan ja välittömän stressin purun
Suomalainen sauna on ainutlaatuinen vastaus siihen, mitä matkailijat todella etsivät vuonna 2026 – ja Sauna from Finlandin verkosto tarjoaa maailman parhaat tavat kokea tämä.