Breadcrumb / Tulossa

Ulkosaunaratkaisut globaalisti suositumpia kuin koskaan

Vuoden 2020 alusta merkittävästi kasvanut hyvinvointi- ja luontokokemusten suosio näkyy piha- ja mobiilisaunojen kysynnän runsaana kasvuna. Sauna from Finland saa jatkuvasti ulkomailta yhteydenottoja, joissa tiedustellaan erilaisten saunaelämysratkaisujen perään.

Vuosi 2020 oli suomalaisen saunan kannalta onnistunut. Markkinajohtaja Harvian liikevoitto ylitti kaikki odotukset, ja myös muut suomalaiset sauna- ja kiuasfirmat, kuten Narvi, todistivat loistavaa tulosta vuoden 2021 alussa. Harvian toimitusjohtajan Tapio Pajuharjun mukaan kasvuvaraa n. 1,5 miljardin globaaleilla markkinoilla on edelleen, sillä saunan suosion voidaan nähdä lisääntyvän ennestään tulevaisuudessa. Tämä voi olla suomalaisille jopa yllättävää.

”Meillä Suomessa saunassa on kiulu ja kauha eikä paljon muuta. Muualla saunakulttuuri on paljon monipuolisempi”, Pajuharju toteaa Talouselämän numerossa 1/2021.

Saunojen suosio ulkomailla näkyy erityisesti piha- ja mobiilisaunojen kasvaneessa kysynnässä. Kotisaunojen hankinta yleistyi pandemian iskiessä, ja saunaelämykset yhdistettynä luontokokemuksiin ovat halutumpia kuin koskaan. Sauna from Finlandin kansainvälistymisasiantutija Satu Freyberg vastaa lähes päivittäin Suomen ulkopuolelta tuleviin kyselyihin muun muassa erilaisista piha- ja mobiilisaunaratkaisuista.

”Viime vuonna yhteydenottoja tuli yli 40 eri maasta, joiden joukossa oli niin perinteisiä saunamarkkinamaita (esim. Saksa ja Ruotsi), mutta myös suhteellisen tuoreita markkina-alueita, kuten Jordania, Bangladesh, Uusi-Seelanti ja Malediivit. Kuluttajat rakentavat saunoja pihoilleen kovaa vauhtia, mutta myös yritykset ovat huomanneet saunan hyvinvointivaikutusten liiketoimintamahdollisuudet ja luontoelämysten suosion”, Freyberg kertoo.

”Moni haluaa tietää, miten laadukas ja mieleenpainuva pihasaunaelämys rakennetaan ja mistä saunaratkaisut voisi löytää.”

Suomen ulkopuolella monille ulkosaunan rakentaminen on ainoa vaihtoehto, koska sisätiloihin saunaa ei voi tila- tai rakennusmääräyssyistä rakentaa. Mobiilisaunat houkuttelevat niitä, joille rakennuslupien takia kiinteä sauna ei ole mahdollinen. Lisäksi mobiilisaunan saa myös mukaansa vapaa-ajan asunnolle, ja liikkuvan saunan vuokraus on myös alati suositumpi liiketoimintamalli maailmalla.

Freybergin mukaan ulkosaunojen suosion takana on kuitenkin ennen kaikkea terveyttä ja hyvinvointia vaalivan elämäntavan lisääntyminen ja saunan luonnollinen sulautuminen osaksi luontokokemusta ja -yhteyttä. Myös Tapio Pajuharjun mukaan pihasaunoista puhutaan Amerikassa ”takapihan paratiisina” (Talouselämä 1/2021).

Hetki Sauna
Hetki Sauna on pihasaunojen uusin tulokas. Hetki Sauna

Yhdessä kansainvälisille saunaelämysmarkkinoille

Sauna from Finland ry on jo yli kymmenen vuoden ajan työskennellyt suomalaisen saunaelämyksen viennin ja kansainvälisen tunnettuuden eteen. Yhdistyksen monialaisesta, yli 17 eri toimialaa käsittävästä jäsenverkostosta on muodostettu noin 40 yritystä käsittävä vientiryhmä, jonka jäsenet hakevat uusia, globaaleja markkina-avauksia Sauna from Finland -brändin alla.

”Globaaleille markkinoille tähtääviä piha- ja mobiilisaunayrityksiä löytyy verkostostamme jo monta, mutta markkinoilla on tilaa monelle muullekin. Kuluttajat ja yritykset tahtovat ennen kaikkea vaihtoehtoja. Jotkut tahtovat rakentaa saunan elementeistä itse, toiset taas etsivät helppoja, avaimet käteen -ratkaisuja”, Freyberg kertoo.

”Mitä laajempi valikoima meiltä Suomesta on tarjota, sen parempi. Kysyntää kaikille varmasti on. Nyt tarvitaan yhteistyötä ja yhteistä viestiä maailmalle: meiltä, maailman saunamaasta, tulee parhaat, monipuolisimmat saunaratkaisut. Yhteisistä vientiponnisteluista hyötyvät kaikki, niin isot kuin pk-yrityksetkin.”

Freyberg kannustaakin yrityksiä miettimään, olisiko nyt aika lähteä kansainvälisille markkinoille tai tehostaa omaa vientiä. Sauna from Finland -yhdistyksen vientiryhmään kuulumisesta on tällöin paljon hyötyä.

Saunaratkaisujen ohella kysyttyjä ovat myös saunomisen oheiselementit, kuten kosmetiikka, tekstiilit, saunatarvikkeet- ja ruoka sekä muut pihaelementit, kuten paljut, ulkosuihkut, terassikalusteet ja koristeet. Freybergin mukaan ihmiset arvostavat ja hakevat arkeensa ennen kaikkea elämyksiä, eivät vain yksittäisiä elementtejä, ja arvostavat kokonaisuustarjontaa.

”Vientiryhmämme hienosta valikoimasta ostaja voi muodostaa omaan makuunsa sopivan saunaelämyskokonaisuuden. Yhdessä viestimme maailmalle yritysten tarjonnasta ja esittäydymme muun muassa keskeisillä kansainvälisillä messuilla ja erilaisissa PR-tilaisuuksissa. Jäsenverkostomme ja vientiryhmämme kasvaa jatkuvasti – nyt on aika hypätä mukaan ratsastamaan suomalaisen saunaelämyksen maailmanvalloituksen aallonharjalla”, Freyberg kannustaa.

Tutustu Sauna from Finland ry:n jäsenyyteen ja lue lisää erillisestä vientiryhmästä täältä.

Artikkelin pääkuva: Harvia Solide Compact

Ripavin Sointu
Ripavin Sointu-pihasaunassa on intergoitu suihkutila. Ripavi

Ota yhteyttä

Satu Freyberg

Asiantuntija
Puh: 0400 966 112

Liity postituslistallemme, niin saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Visit Jyväskylä Region
  • Sauna Capital Tampere
Sauna from Finland
Sauna from Finland lisää kansainvälisesti suomalaisen saunaelämyksen tunnettuutta, buustaa jäsenverkoston liiketoimintamahdollisuuksia sekä luo maailman parhaita saunaelämyksiä.
© 2021 Sauna from Finland › Tietosuojaseloste


Sauna from Finland on rekisteröity tavaramerkki, jonka käyttäminen ilman merkinhaltijan lupaa on kielletty.
Hyväksytyt jäsenemme saavat käyttää erillistä verkostomerkkiä.