Suomalaiseen saunaelämykseen keskittyvä tapahtuma tuo yhteen sauna-alan ammattilaisia ympäri maailman

Tällä viikolla sekä kotimaisia että ulkomaalaisia sauna-, hyvinvointi- ja matkailualan yrityksiä, ammattilaisia ja asiantuntijoita kokoontuu Jyväskylään keskustellakseen suomalaisen saunan markkinapotentiaalista kansainvälisestä näkökulmasta. World Sauna Forum on Sauna from Finlandin, lähes 200 yrityksen verkoston, järjestämä tapahtuma, jonka keskiössä on saunaelämyksen tuotteistaminen turisteille kotimaassa sekä vienti ulkomaille.

– Saunaelämystä ajatellaan kokonaisuutena, eli mitä tapahtuu ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen. Jäsenyritystemme joukosta löytyy kaikkea elämykseen liittyvää kosmetiikasta tekstiileihin ja juomaan sekä saunan rakentamiseen, valaistukseen ja tuotteistamiseen keskittyviin yrityksiin matkailupuolta unohtamatta. World Sauna Forumissa nämä kaikki yritykset tuodaan yhteen, ja lisäksi paikalle tulee kansainvälisiä yrityksiä ja mediaa, kertoo Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju.

– Tarkoituksena on saattaa yhteen eri toimijoita ja erityisesti kotimaisia ja kansainvälisiä yrityksiä edistääksemme suomalaisen saunaelämyksen jalansijaa ulkomailla. Kyseessä on kuitenkin sekä maakuvallinen että taloudellinen valttikortti, sillä suomalainen sauna erottuu erinomaisesti edukseen tutkituilla terveyshyödyillään sekä monipuolisuudellaan ja ennen kaikkea rentoutumista korostavalla maineellaan.

Asiaa saunaelämyksestä 

Ohjelmassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja ja paneelikeskustelu suomalaisesta saunaelämyksestä kansainvälisillä markkinoilla. Puhujakattaus on vaikuttava: tapahtumassa kuullaan TylöHelon toimitusjohtajaa Johnny Wärnelöviä, Lumenen tuotekehitysjohtajaa Terhi Pesosta, elämysmatkailuyrittäjä Ilkka Länkistä sekä Lapland Hotelsin aluejohtajaa Leena Turusta. Lisäksi paikalle saapuu myös Isossa-Britanniassa sijaitsevan, suomalaisia saunoja myyvän ja promoavan Finnmarksaunan johtaja Jake Newport. Newportin puheenvuoro pitää sisällään muun muassa pohdintaa siitä, miten suomalainen saunaelämys saataisiin konseptoitua briteille, jotka ovat alun alkujaan ymmärtäneet saunan toiminnan ja käyttötarkoituksen väärin.

– Monet brittiläiset yritykset kertovat kuluttajille valheellisesti, että sauna ei tarvitse ilmanvaihtoa, on normaalia, että kiukaassa ei ole kiviä, eikä vettä kuuluu heittää kiukaalle. Puheenvuorollani haluan herättää keskustelua siitä, miten aito suomalainen sauna saataisiin standardoitua myös ulkomailla, jotta varmistettaisiin se, että suomalaisesta saunasta puhuttaessa kyseessä todella on aito versio, Jake Newport kertoo.

World Sauna Forum järjestetään perjantaina 28.9. Aalto-salissa, ja design, wellbeing and business teemalla tahdotaankin kunnioittaa Alvar Aallon 120. juhlavuotta. Sen kunniaksi puheenvuoron tulee myös pitämään Alvar Aalto säätiön johtaja ja toimitusjohtaja Tommi Lindh.

Myös paneelikeskustelussa kuullaan monipuolisesti erilaisia näkökulmia suomalaisesta saunaelämyksestä kansainvälisillä markkinoilla. Keskusteluun osallistuu Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, saksalainen ALATI saunaverkkokaupan omistaja Nicoline Zarda, ranskalainen sauna-asiantuntija Jean-Baptiste Billet, tanskalainen journalisti ja matkaopas Gitte Merrild sekä japanilaisen Metos-konsernin toimitusjohtaja Sho Yoshinaga ja juuri avatun Sauna Soppin päällikkö Emi Sato.

– Suomalaisella saunalla on valtava markkinapotentiaali. World Sauna Forum on vuoden kiinnostavin ja monipuolisin tapahtuma suomalaisen saunaelämyksen ympärillä, Carita Harju toteaa.

 

Lisätietoja:

Carita Harju
Toiminnanjohtaja, Sauna from Finland
carita@saunafromfinland.fi
+358 40 566 2481