Breadcrumb / Tulossa

Sauna from Finlandin kansainvälistymisryhmän vuoden 2020 painopisteitä

Sauna from Finlandin kansainvälistymisryhmän tarkoituksena on rakentaa ja tehdä tunnetuksi suomalaista saunaelämystä maailmalla. Tämän toiminnan keskiössä on Authentic Finnish Sauna Experience -konsepti, joka rakentuu ryhmään kuuluvien yritysten tuotteista ja palveluista.

Kansainvälistymisryhmän yritysten tarkoituksena on luoda yhteistyössä konseptiin kuuluvia, erilaisia kokonaisuuksia, jotka räätälöidään eri tarpeisiin ja jotka ostamalla kansainväliset asiakkaat saavat kaiken tarvitsemansa omaa saunaelämystään varten. Tämä Sauna from Finlandin ”yhden luukun periaate” tekee suomalaisesta saunaelämyksestä houkuttelevan, helpon, mielenkiintoisen ja monipuolisen konseptin, joka lisää yritysten liiketoimintaa.

Kv-ryhmän yritykset edustavat kattavasti sauna-alan kärkeä: Saunavalmistajia, jotka valmistavat saunoja ja saunakokonaisuuksia erilaisiin tarpeisiin, saunaelämyspalveluja ja -matkailupalveluja tarjoavia yrityksiä sekä kattava valikoima saunatarvike-, tekstiili- ja valaistusalan asiantuntijoita. Verkostoon tarvitaan kuitenkin lisää osaamista mm. terveydenhoito-, cleantech- ja elintarvike-aloilta sekä laaja-alaista projektiosaamista.

“Olemme saaneet

  • Hyviä kansainvälisiä kontakteja
  • Vertaistukea ja neuvoja
  • Selvittelyapuja, yhteystietoja ja hyviä vinkkejä”

Tanja Harilainen, Nystad Sauna Company

Markkinoinnin kohderyhminä ovat kansainvälinen media ja potentiaalisimmat kv-asiakkaat: hotelliketjut, hyvinvointipalveluiden tarjoajat (mm. kylpylät ja kuntosalit), rakennuttajat, konsultointiyritykset ja jälleenmyyjät. Markkinointikanavista tärkeimmät ovat www.saunafromfinland.com -sivusto, (kohdennetut) kansainväliset uutiskirjeet sekä bloggari- ja mediavierailut. Lisäksi Sauna from Finland järjestää ja osallistuu erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, joissa esitellään suomalaista saunaelämystä, yrityksiä ja Suomea saunamatkailumaana monipuolisesti sekä pidetään asiantuntijapuheenvuoroja suomalaista saunaelämyksestä. Tilaisuudet lisäävät tietoutta suomalaisesta saunasta, sen terveysvaikutuksista ja sen elämyksellisyydestä, sekä antavat mukana oleville yrityksille tärkeää markkinatietoa.

Vuoden 2020 painopisteitä

Kokonaisuuksien tarjoaminen nettisivuilla ja markkinoinnissa eri asiakasryhmille

  • Uudet saunakonseptit → konkreettiset esimerkit tärkeimmille kohderyhmille verkkosivuilla
    • Saunakonseptien tarkoituksena on kuvata eri tarpeisiin sopivia suomalaisia saunaelämyskokonaisuuksia. Kokonaisuudet kattavat kansainvälistymisryhmän yritysten tarjoamat tuotteet, joita asiakas tarvitsee kyseiseen saunaelämykseen ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen. Saunakonseptit mahdollistavat tietynlaisten saunatyyppien tuotteistamisen sekä tekevät asiakkaan ostopolun helpommaksi. Saunakonseptit tarjoavat mahdollisuuksia myös matkailuyrityksille, jotka voivat rakentaa ja koota saunoistaan esimerkiksi terveyssaunoja, joihin kuuluvat tietyntyyppiset tuotteet ja palvelut.
  •  Saunaboxit
    • Saunaboxit kokoavat yritysten pientuotteita yhdeksi paketiksi, joka on helppo myydä esimerkiksi hotelleille jälleenmyyntiin tai suoraan liikelahjoiksi. Saunaboxeille rakennetaan eri teemat sisällön mukaan, mutta asiakas voi myös itse koota oman Saunaboxinsa tuoteluettelon avulla.
  • Uusi laatukäsikirja/katalogi sekä kansainväliset auditointi/sertifiointikohteet
  • Kansainväliset jäsenet/kumppanit tukemassa ryhmän kansainvälistymistä ja verkoston laajentaminen uusille markkina-alueille
  • Tapahtumat ja maakohtaiset painopisteet: World Sauna Forum, USA:n tapahtumat, Interbad2020-kumppanuus ja Kiinan Ähtäri -yhteistyö

“Yksinäinen, suomalainen yritys pohtiessaan kansainvälistymistä tuntee olonsa tosi orvoksi. Mieli kovasti tekisi lähteä, mutta uskallus puuttuu.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kv-ryhmän jäsenet ovat liian pieniä toimijoita maailmaa valloittamaan. Jokaisella on kuitenkin ainutlaatuinen tarina, joka ansaitsisi tulla kerrotuksi maailmalla. Oikealla tavalla kerrottuna se monessa tapauksessa tulisi myös hyvin ymmärretyksi. Yhdessä noista tarinoista muodostuu koko suomalaista saunaa eteenpäin vievä voima.

Sauna from Finland tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia kollegoilta, reilusti lisää muskeleita markkinointiin ja näkyvyyteen ja yhdessä kehittyvän Suomi -brändin kanssa oivallisen työkalun maailman valloitukseen.”
Seppo Raijas, Hukka Design


Ota yhteyttä

Satu Freyberg

Asiantuntija
Puh: 0400 966 112

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistallemme, niin saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Karhu
  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Visit Jyväskylä
  • Tylöhelo
  • Sauna Capital Tampere