Breadcrumb / Tulossa

BLOGI: Suomalaisen saunan brändillä ratsastaa yhä useampi — miksi Suomi ei tee sitä näkyvämmin yhteistyössä?

Sauna from Finlandin neliosaisessa asiantuntijablogisarjassa yhdistyksen asiantuntijat esittäytyvät vuorollaan ja ottavat kantaa johonkin sauna-alan ajankohtaiseen aiheeseen. Blogisarjan toisessa osassa vuoron nappaa toiminnanjohtaja Carita Harju, joka haastaa suomalaisia päättäjiä miettimään, miksei suomalaista sauna-alaa tueta yhteistyön ja viennin kasvattamiseksi.

Carita Harju
Carita Harju

Suomalaisen saunan brändin tunnettuus on kiistaton. Suomalainen sauna tuo mieleen positiivisia tunnetiloja, nostalgiaa ja se on uniikki juttu, joka ihastuttaa ja kiinnostaa globaalisti. Saunalla on todettu olevan paljon positiivisia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja niistä uutisoidaan mielellään. Väitän, että sauna on Suomea kuuluisampi asia.

Sauna-sanaa haetaan enemmän Google-hakukoneessa kuin sanaa “Finland” ja sauna sanana trendaa korkeammalla kuin Finland Google Trends-palvelussa. Ei olekaan yllätys, että yhä useampi haluaa hyödyntää sauna-brändiä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Harmittavan usein kuitenkin yksin, vaikka pyörää ei tarvitsisi keksiä aina uudestaan.

Sauna osana Suomi-brändiä

Suomella on paljon tärkeitä kilpailuetuja verrattuna moneen muuhun maahan. Suomessa on maailman puhtain ilmanlaatu, eniten metsää Euroopassa, ja olemme kolmatta vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa.  Nämä kaikki ovat erittäin tärkeitä ja Suomi-kuvalle relevantteja, mutta brändin tärkein tehtävä on erottaa meidät muista uniikilla tavalla. Sauna on mielestäni koko Suomi-brändin ydin, joka erilaistaa meidät ja erottaa meidät juurikin muista pohjoismaista.

Ei mielestäni ole yhteensattumaa, että Suomi on sekä yli kolmen miljoonan saunan ansiosta maailman saunatihein maa ja samalla myös maailman onnellisin valtio. Lähes 90% väestöstä Suomessa saunoo vähintään kerran viikossa, ja 40% saunoo useita kertoja viikossa.

Sauna todellakin on meidän suomalaisten perimässä ja elämätyylissä oleva asia. Juuri sauna on asia, joka erottaa meidät muista pohjoismaista.

Koska sauna-sanaa ei voi suojata eikä patentoida niin on hyvä, että sauna ja saunominen valittiin Suomen ensimmäiseksi ehdokkaaksi Unescon kansainvälisen aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity vuonna 2018. Päätös listalle pääsemisestä tulee vuoden 2020 aikana.

KOLO kiulu ja kauha

Sauna täytyy viedä maailmalle yhteistyössä

Saunan kiinnostus on ollut jo pitkään kasvussa, ja se näkyy kasvavana liiketoimintana. Kansainvälisen liikkeenjohdon konsulttiyrityksen syksyllä 2017 tekemässä analyysissä arvioitiin globaalin sauna- ja spa-markkinan kooksi noin 3,0 miljardia dollaria, markkinan kasvaessa noin 5% vuodessa. Globaalit hyvinvointimarkkinat ovat 4,9 biljardin dollarin markkinat, joista hyvinvointimatkailu on 639 miljardia ja kylpyläala 119 miljardia.

Jos lukuja havainnollistaisi esimerkiksi palapeliin ja koko globaali hyvinvointimarkkina olisi tuhannen (1000) palan palapeli, niin suomalaisen saunamarkkinan arvo olisi vajaa yksi pala. Onneksemme suomalaisella sauna-alalla on vielä paljon markkinoiden valloittamista edessä globaaleilla hyvinvointimarkkinoilla.

Saunan kautta myydään paljon tuotteita ja palveluita. Sauna on erittäin kysytty palvelu ja sen suosio on kasvamassa. Nyt koronapandemian aikana olemme saaneet paljon yhteydenottoja uusien saunatuote- ja saunapalveluinnovaatioiden parista. Onko ehkä odotettavissa koronan jälkeinen saunabuumi? Kansainvälisten yhteydenottojen määrä on kasvanut ja välitämme kaupallisia liidejä verkostomme jäsenille. Sauna tuo Suomeen yhä enemmän ja enemmän kansainvälisiä toimittajia. Sauna from Finland hostaa paljon toimittajia ympäri vuoden. Näiden vieraiden tuoma media-arvo on meille verkostona elintärkeää koska emme saa taloudellista tukea Suomen tärkeimmälle vientibrändille. Etsimme aina toimittajille maailman parhaita saunaelämyksiä ja tutustutamme toimittajat monipuolisesti saunan maailmaan.

Sauna from Finland on saavuttanut kymmenen vuoden aikana oman paikkansa haluttavana kumppanina myös kansainvälisillä markkinoilla. Meidän menestystarinamme takana on sinnikäs ja pitkäjänteinen työ suomalaisen saunan eteen sekä laaja, monipuolinen verkosto. Sauna from Finland on rekisteröity tuotemerkki ja sen käyttäminen yhteisillä messuilla ja tapahtumissa on jo nyt onnistunut tapa tehdä Suomea ja kaikkia saunaan liittyviä yrityksiä tutuksi kansainvälisesti. Yhteistyöllä saavutamme isompia kokonaisuuksia ja yhä useampi yritys pääsee sateenvarjomme alla maailmalle. Esimerkiksi tulevana syksynä suomalainen saunaelämys on näyttävästi esillä interbad 2020-messuilla Stuttgartissa, koska meidät on valittu messujen pääyhteistyökumppaniksi.

Nyt olisi tuhannen taalan paikka tehdä yhteistyötä Suomi-kuvan rakentamisessa ja samalla piristää taloudellista toimeliaisuutta koronan jälkeisessä ajassa. Juuri suomalainen sauna voisi olla vastaus globaalisti yhä useamman ihmisen hyvinvointiin. Samalla meillä olisi myös mahdollisuus saada vienti- ja matkailutuloja Suomeen.

Haastamme yhdessä kaikki mukaan, yritykset, Suomen hallituksen ja muut päättäjät, nostamaan Suomea uuteen nousuun saunabrändin avulla ja tulemalla mukaan toimintaamme!

Saunaterkuin,
Carita”

Lue lisää Caritasta täältä.

Kurkkaa myös muut asiantuntijablogit alla olevista linkeistä!

Pekka Krook, hallituksen puheenjohtaja: Maistuva ruoka kruunaa moniaistisen saunaelämyksen

Satu Freyberg, kansainvälistymisasiantuntija: Hyvinvointielämys Suomesta on lahjamme maailmalle

 


Ota yhteyttä

Carita Harju

Toiminnanjohtaja
Puh: 040 566 2481

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistallemme, niin saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Karhu
  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Visit Jyväskylä
  • Sauna Capital Tampere
Sauna from Finland
Sauna from Finland lisää kansainvälisesti suomalaisen saunaelämyksen tunnettuutta, buustaa jäsenverkoston liiketoimintamahdollisuuksia sekä luo maailman parhaita saunaelämyksiä.
© 2020 Sauna from Finland › Tietosuojaseloste