Breadcrumb / Tulossa

BLOGI: Suomalainen sauna on tajuttoman monipuolinen, ja tätä viestiä pitää huutaa maailmalle

Asiantuntijablogisarjassa asiantuntijamme esittäytyvät ja ottavat vuorollaan kantaa johonkin sauna-alan ajankohtaiseen asiaan. Viimeisenä mikin nappaa viestintä- ja tapahtumavastaava Elina Heininen, joka toivoo, että suomalaisen saunaelämyksen monipuolisuudesta ja ainutlaatuisuudesta viestisivät kaikki.

Elina Heininen
Elina Heininen

“Lapsena kävi mäihä, kun perheeni muutti omakotitaloon, jossa oli sisäuima-allas. Eikä millainen tahansa, vaan suhteellisen pitkä ja leveä, vähintään kymmenmetrinen ja syvä (lapsen silmissä ainakin)! Siitä eteenpäin joka lauantaihin kuului leikit altaassa. Ja uimisen ohella käytiin tietenkin saunassa.

Vuosien mittaan saunasta muodostu kiva arkirutiini. Sauna oli minulle lämmin huone, jossa saattoi heittää löylyä ja rauhoittua, mutta en miettinyt sitä sen enempää, kuten ei varmaankaan kovin muukaan suomalainen. Eikä se haittaa, sauna saa olla yksinkertainen ja arkinen asia. Mutta haasteita syntyy silloin, kun näin ajattelee päättäjä, rahoittaja, aloitteleva yrittäjä tai saunapalveluntarjoaja. Sauna kun on niin paljon enemmän.

Puisesta huoneesta elämykselliseksi kokemukseksi

Saunoja terassilla

Hyppäsin Sauna from Finlandin tiimiin kolme vuotta sitten opiskellessani viestintää yliopistossa. Sukellus saunan maailmaan alkoi kertaheitolla toimiessani avustajana ensimmäisessä World Sauna Forumissa, Sauna from Finlandin suurimmassa kansainvälisessä tapahtumassa. Löysin itseni saunojen ja saunatuotteiden keskeltä haastattelemassa yritysten edustajia siitä, miksi he ovat lähteneet saunatuotteillaan ja -palveluillaan mukaan hakemaan kansainvälisiä asiakkaita ja kumppanuuksia.

Ei mennyt kauaa, kun ajatus kaiken takana valkeni minulle – suomalainen sauna onkin tajuttoman monipuolinen tuote ja palvelu, jota voi muokata moniin eri tarpeisiin ja jonka ympärille voidaan rakentaa vaikka minkälaista bisnestä. Sauna laajeni mielessäni puisesta huoneesta, kiukaasta ja löylystä elämykseksi. Yhtäkkiä ymmärsin, mikä merkitys saunalla on suomalaiselle elinkeinoelämälle ja erityisesti Suomen maakuvalle. Monipuolisen saunakokemuksen rakentaminen ei vaadi paljon, mutta tarjoaa valtavasti: se laajentaa koko konseptin uudelle tasolle ja edistää suomalaisten yritysten liiketoimintaa ja vientiä, matkailua sekä Suomen tunnettuutta maailmalla.

Suomesta löytyy niin monta saunaelämykseen liitettävää yritystä – kiukaista kosmetiikkaan, tekstiileihin, ruokaan ja juomaan, clean techiin ja luoviin ratkaisuihin. Nykyään Sauna from Finlandin verkosto edustaa yli 15 eri toimialaa. Saunaan voidaan liittää valtavasti erilaisia tuotteita ja palveluita, jos ajatusta saunasta laajennetaan ja saunomista ajatellaan elämyksellisenä polkuna, ei vain saunaan ja pois -toimintana. Tämän ajattelutavan tulisi jokaisen elinkeinoelämään vaikuttajan omaksua, valtiovallasta lähtien. Ja sitten siitä pitäisi viestiä.

Suomalaisesta saunasta maailman tunnetuin hyvinvointibrändi

Sauna ja ystävätKuten Caritakin blogissaan totesi, asia on kiistaton — suomalaisella saunalla on tunnettu brändi. Se on rakentunut vuosikymmenten aikana suomalaisen saunakulttuurin ja -historian pohjalta. Moni Suomeen tuleva matkailija haluaa kokea saunan, ja sauna-sanaa käytetään usein, kun haetaan tietoa Suomesta. Voi sanoa, että olemme onnistuneesti liittäneet saunan osaksi Suomi-mielikuvaa. Suomi on kuitenkin pysynyt jo vuosia maakuvatutkimuksessa tunnettuudeltaan sijalla 17. Suomen ja suomalaisen saunan maailmanlaajuisessa tunnettuudessa on siis edelleen reippaasti parantamisen varaa.

Yksinkertaistettuna brändi rakennetaan siitä, mitä tarjotaan ja miten tarjoamasta viestitään. Jos suomalainen saunaelämys onnistutaan brändäämään vertaansa vailla olevaksi hyvinvointituotteeksi, se viedään käsistä. Jos Suomesta onnistutaan viestimään maailmalle, miten monipuolinen, laadukas ja helposti saatava ja rakennettava suomalainen saunaelämys on, sekä elinkeinoelämä että Suomen maakuva saavat vertaansa vailla olevan buustauksen.

Tämä ei onnistu myymällä pelkkä kiuas saksalaiseen hotelliin tai tarjoamalla turistille vain kipakat löylyt. Ei riitä, että kerromme saunan olevan osa suomalaisten arkea, kulttuuria ja historiaa. Tarvitaan päättäjien ja rahoittajien tukea ja viestintää suomalaisen saunan monipuolisuudesta, ainutlaatuisuudesta ja potentiaalista. Tarvitaan yritysten välistä yhteistyötä, jotta suomalaisiin saunapalveluihin saadaan monipuolisuutta, ainutlaatuisuutta, elämyksellisyyttä ja viesti kokonaisuuksista leviäisi maailmalle. Tarvitaan kuvia, videoita, tarinoita, tapahtumia, joissa suomalainen saunaelämys tulee kaikessa monipuolisuudessaan ja nykyaikaisuudessaan (perinteitä unohtamatta) esille. Tämän eteen me Sauna from Finlandilla teemme jatkuvasti työtä.

Yritykset mukaan saunaelämysnarratiiviin

Koska kaikki alkaa viestinnästä, myös yksittäisten yritysten on helppo tulla mukaan osaksi suomalaista saunaelämystarinaa. Hyödyt ovat merkittävät: viestimällä tuotteistaan osana suomalaista saunaelämystä yritykset pääsevät osaksi suurempaa, näkyvämpää narratiivia, joka on merkittävä sekä valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla. He tekevät työtä sekä saunan ja Suomen tunnettuuden että oman tuotteensa tarinan ja ainutlaatuisuuden eteen. Tällaisesta viestinnästä siis hyötyvät kaikki.

Saunatuotteet

Yritysten kannattaa miettiä, miten tuotteen voisi liittää osaksi suomalaista saunaa. Usein törmään siihen, että tuotetta on lähdetty myymään ja markkinoimaan sen keskeisimmät ominaisuudet edellä: ”Tämä on tuote X. Tällainen muotoilu ja ulkonäkö. Se on valmistettu näistä ja näistä ainesosista/komponenteista, ja sen ominaisuuksiin kuuluu tämä ja tämä. Osta tästä.”

Tämä voi purra niihin, jotka tietävät mitä haluavat ja kaipaavat vertailua eri tuotteiden välillä. Mutta suurimmalle osalle potentiaalisista ostajista se ei toimi. Pelkkien ominaisuuksien luetteleminen ei saa tuotteen ainutlaatuisuutta esiin eikä asiakasta ymmärtämään, mitä hyötyä tuote tuo. Saunapalvelun tarjoamista suunnitteleva yhdysvaltalainen hotellinomistaja ei välttämättä edes ymmärrä, miten tuote kytkeytyy saunaan tai miten se eroaa kilpailijoistaan.

Miten sitten viestiä tuotteesta niin, että se on osa saunaelämystarinaa ja erottautuu edukseen muista tuotteista?

1. Lähde liikkeelle tuotteen elementeistä. Miten ne kytkeytyvät suomalaisuuteen ja Suomen luontoon? Mitä arvoja ja aistikokemuksia niihin voidaan liittää (esim. pellava: luonnonmukaisuus, ekologisuus, karheus, puhtaus)? Voit hakea inspiraatiota määrittelemistämme aidon suomalaisen saunaelämyksen ydinarvoista, jotka löydät täältä.
2. Mitä ainutlaatuista tuotteessasi on verrattuna kilpailijoihisi? Mitä tuote merkitsee sinulle henkilökohtaisesti, mistä se on saanut alkunsa?
3. Millaisille asiakkaille tuotteesi on tehty? Miten se palvelee erilaisia asiakkaita, esim. urheilijaa tai nautiskelijaa?
4. Mieti saunomispolku, johon tuotteesi voi kytkeä. Mitä saunoja tekee ennen saunaa, saunassa tai saunan jälkeen, ja missä kohtaa hän voisi käyttää tuotettasi?
5. Lähde liikkeelle saunaelämyksen maalailusta ja kuvailusta. Kerro lyhyt tarina siitä, miten saunoja nautiskelee saunomisesta ja käyttää tuotettasi samalla. Mitä aistikokemuksia saunoja kokee, mitä arvoa saunaelämyksellä on nyt, kun tuotteesi on siinä mukana? Siirry vasta lopuksi kertomaan tuotteen ominaisuuksista ja yrityksestä tiiviisti.

Kannustan kaikki mukaan osaksi suomalaisen saunaelämyksen narratiivia! Autan mielelläni sinua miettimään, miten tuotteesi voisi olla osa suomalaista saunaelämystä. Ota siis yhteyttä ja mietitään lisää!”

Lue lisää Elinasta täältä.

Kurkkaa myös muut asiantuntijablogit alla olevista linkeistä!

Pekka Krook, hallituksen puheenjohtaja: Maistuva ruoka kruunaa moniaistisen saunaelämyksen

Carita Harju, toiminnanjohtaja: Suomalaisen saunan brändillä ratsastaa yhä useampi – miksei Suomi tee sitä näkyvämmin yhteistyössä?

Satu Freyberg, kansainvälistymisasiantuntija: Hyvinvointielämys Suomesta on lahjamme maailmalle


Ota yhteyttä

Elina Heininen

Viestintä- ja tapahtumavastaava
Puh: 040 0243026

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistallemme, niin saat tietoa Sauna from Finlandin toiminnasta!

Strategiset kumppanit

  • Karhu
  • Harvia
  • Sokos Hotels
  • Visit Jyväskylä
  • Sauna Capital Tampere
Sauna from Finland
Sauna from Finland lisää kansainvälisesti suomalaisen saunaelämyksen tunnettuutta, buustaa jäsenverkoston liiketoimintamahdollisuuksia sekä luo maailman parhaita saunaelämyksiä.
© 2020 Sauna from Finland › Tietosuojaseloste