Viisi vinkkiä rentouttavan saunakokemuksen rakentamiseen

Rentouttava saunakokemus syntyy rauhasta ja läsnäolosta

Voimme katsoa näkemättä, kuunnella kuulematta, syödä maistamatta ja liikkua tuntematta liikettä. Voimme jopa koskettaa toista ihmistä tiedostamatta välittämiämme ja vastaanottamiamme tunteita. Se missä kehomme on, ei välttämättä liity millään tavalla siihen, missä ajatuksemme ovat.

Tietoinen läsnäolo tai mielen keskittäminen tarkoittavat yksinkertaistettuna sitä, että ajatukset ja tekeminen kohdistuvat samaan asiaan. Meistä jokaisella on päivittäin lukuisia kokemuksia siitä, että mieli harhailee muualla kuin siinä, mitä keho tekee. Puhumme puhelimessa ja laadimme samalla kauppalistaa, istumme palaverissa tehden muita töitä ja mietimme treenatessamme, mitä syömme kotiin päästyämme.

Ajatus siitä, että sauna voi olla nykyihmiselle hyvinvointitila ja hiljainen huone, jossa pystyy pysähtymään ja hyppäämään pois arjen oravanpyörästä, on valtavan hieno. Saunassa on helpompi päästä vaatimuksista ja suorittamisesta vapaaksi. Silloin löytää yhteyden itseensä ja huomaa, mitä keho ja mieli tarvitsee.

Viisi vinkkiä rentouttavan saunakokemuksen rakentamiseen

1. Tarjoa asiakkaille mentaalinen siirtymä                                                                            Kiinnitä huomiota siihen, millaisessa tilassa asiakkaat vaihtavat vaatteet. Tarjoa asiakkaille mahdollisuus nauttia rauhassa esimerkiksi alkoholiton juoman tai vaikka hetki istua rauhassa ikkunasta ulos katsellen.

2. Luo tunnelmallinen sauna
Hämärä valaistus tukee mielen rentoutumista. Himmennä valaistusta, sytytä esimerkiksi kynttilöitä, levitä lauteille laudeliina tai pyyhkeet, joiden päällä on monien mielestä miellyttävämpi istua tai makoilla. Halutessaan voi lisätä saunaveteen eteeristä tuoksua.

3. Ohjaa keskittymään mieltä rauhoittaviin asioihin
Keskity siihen mihin saunassa keskityt. Pidä esimerkiksi asiakkaillesi saunassa pieni läsnäoloharjoitus. Pyydä kaikkia laittamaan silmät kiinni, kuuntelemaan hetki kiukaan ritinää ja hengittämään hetki rauhallisesti sisään ja ulos.

4. Anna korville mahdollisuus levätä hiljaisuudessa
Monet kärsivät jatkuvasta taustamelusta tiedostamattaan. Pyri edesauttamaan rentoutumista mahdollisimman hiljaisessa tilassa.

5. Mahdollista rentoutumisen jatkuminen myös saunan jälkeen
Kukaan ei halua pukea heti päälleen tai rynnätä heti syömään. Mieti, miten asiakkaasi voivat ylläpitää rauhallista tunnelmaa myös saunasta tultuaan.

Vinkit antoi Tiina Vainio. Saunapilateksen ja saunajoogan kehittäjä Tiina on jo 20 vuoden ajan inspiroinut ihmisiä hyvinvoinnin saralla. Vainion aiempi kirja Saunajooga – rauhoitu ja rentoudu saavutti suuren suosion. Saunajoogaa voi tällä hetkellä harrastaa yli 60 paikassa Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Espanjassa.

Tilaa kirja:
kirjan tilaus   Lisätietoja: Saunayoga

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone