Tutkimus: suomalaiseen saunaelämykseen liittyvä yritystoiminta kasvaa vauhdilla

Helo Deco Linea Maxi Aspen_Rocher with chrome collarSauna from Finland ry:n tilaaman markkinatutkimuksen tulokset kertovat, että sauna-alan kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuudet nähdään alan yritysten keskuudessa erittäin positiivisina. Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta yrityksestä arvioi sauna-alan markkinoiden kasvavan seuraavan kahden vuoden aikana. Saunaan liittyvät elämyskonseptit ovat erityisen kovassa nosteessa.

Kyselyyn vastasi hieman yli 200 yritystä, jotka katsovat liiketoimintansa liittyvän sauna-alaan. Vastaajien joukossa on yrityksiä mm. matkailu- ja palvelualalta, rakennusalalta, hyvinvointialalta sekä saunatuotteita valmistavista ja myyvistä yrityksistä. Tutkimuksella selvitettiin saunaan liittyvän liiketoiminnan kasvupotentiaalia ja monimuotoisuutta. Tutkimuksen toteutti Innolink Reseach Oy huhti-toukokuussa 2016.

– Tarvitaan kokonaisymmärrystä alan potentiaalista, jotta asioita voidaan viedä oikeaan suuntaan. Sauna-ala on monipuolinen ja potentiaalista liiketoimintaa voi olla missä vaan. Vain taivas on rajana, toiminnanjohtaja Carita Harju Sauna from Finlandista sanoo.

Sauna from Finland on 130 yritysten verkosto.  Jäsenyritykset ovat viime vuosina kehittäneet voimakkaasti tuotteita ja palveluita aidon suomalaisen saunaelämyksen ympärille.

11289087456_6728cc835e_oTutkimustulosten mukaan erityisen paljon kasvuodotuksia kohdistuu tuotteistettuihin ja elämyksellisiin saunapalveluihin. Elämyksellisten kokonaiskonseptien tarjonnassa nähtiin yli 60%:n kasvupotentiaali. Asiakasryhmistä selvästi eniten kasvua odotetaan yritysasiakkailta.

Matkailuyrittäjä Marjo Määttä, Rukansalongista Kuusamosta uskoo suomalaiseen saunaelämykseen.

– Saunaelämyksen tuotteistaminen on kannattanut sillä, saunapalveluidemme myynti on kasvanut 70% viime vuosina. Meille tulee kansainvälisiä matkailijoita ympäri maailman kokemaan nimenomaan aitoa suomalaista saunaelämystä. Saunatour-konseptissamme saunaelämys on aina opastettu ohjelmapalvelu, Määttä kertoo.

Sauna maailmalle kokonaiskonsepteina

Tutkimukseen osallistuneilla yrityksillä on voimakasta kiinnostusta kansainvälistymiseen. Keski-Eurooppa (erityisesti Saksa) ja Aasia (Kiina ja Japani) nähtiin potentiaalisina kasvusuuntina. Yli kolmannes vastaajayrityksistä toimii jo nyt kansainvälisesti. Suomalaisella saunalla on vakiintunut vientimarkkina Baltiaan, Skandinaviaan, Venäjälle ja saksankieliseen Eurooppaan.

– Kasvumahdollisuuksia on valtavasti ympäri maailman, sanoo Helo Oy:n vientijohtaja Vesa Hietalahti. Vientiin on kuitenkin tarjottava kokonaiskonsepteja, ei yksittäisiä tuotteita. Yritysten verkostomainen toiminta ja yhteistyö on siis tärkeää. Sauna from Finland tekee parhaillaan suomalaisten sauna-alan yritysten kansainvälistymistyötä, kohdemarkkinana erityisesti Keski-Eurooppa, Hietalahti jatkaa.

Sauna from Finland -verkoston tavoitteena on luoda maailman paras suomalainen saunaelämys. Verkoston jäsenet omilla tuotteillaan, palveluillaan ja osaamisellaan vauhdittavat tätä tavoitetta. Kasvavassa verkostossa on jo 130 jäsenyritystä.

Lisätiedot:
Sauna from Finland
Carita Harju, toiminnanjohtaja
Puh. 040 566 2481
carita@saunafromfinland.fi

Innolink Research Oy
Anna Oikarinen, tutkimuskonsultti
Puh. 050 523 6541
anna.oikarinen@innolink.fi

Save

Save

Save

Save

Save

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone