Saunasta lisää löylyä vaalikokoukseen

Suomen Nuorkauppakamarien vaalikokous järjestettiin Jyväskylän Paviljongissa 14.–16.10.2011 teemalla The Sauna Experience. Valittu teema kuvaa hyvin myös Jyväskylän seutua, löytyyhän alueelta saunaan liittyvää liiketoimintaa laajalla rintamalla aina maailman suurimmasta kiuasvalmistaja Harviasta monipuolisiin saunapalveluihin saakka. Tapahtumassa kerrottiin kokoustamisen lomassa useiden puhujien ja esimerkkien kautta kuinka kansainvälisiä menestystarinoita rakennetaan.

Perjantaina seminaarissa pääkouluttajina toimivat professorit Jari Salo ja Petri Parvinen. Päivän antimiin kuuluivat myös workshopit Human Tech Center Finlandista ja saunasta. Sauna from Finlandin workshopissa toiminnanjohtaja Carita Harju kertoi, miten yhdistyksen toiminnan kautta on työstetty tuotteita ja palveluita saunan ympärille. Esimerkiksi yhdistyksen kautta lanseerattu Saunayoga on jatkanut menestyskulkuaan: joogatunneille pääsee jo Helsingissä, Turussa ja Kirkkonummella. Harju painotti myös saunan tunnettuutta maailmalla – kansainvälisillä markkinoilla on paljon potentiaalisia asiakkaita ja heidät tulisi osata ottaa vastaan. Saunapalvelujen kokeilemisen kynnyksen tulisi olla mahdollisimman matala, sillä moni asia voidaan kokea myös pelottavaksi.

Human Tech Center Finlandin workshopissa Jykesin markkinointipäällikkö Päivi Tervonen ja kv-tiedottaja Susanna Mäkinen johdattelivat osallistujia ihmistämisen äärelle. Kilpailuetu syntyy tulevaisuudessa siitä, miten teknologista osaamista ymmärretään hyödyntää ihmisen näkökulmasta. Eli siitä, miten teknologiat, tuotteet ja palvelut ihmistetään. Human Tech Center Finland edustaa osaamista, joka yhdistää teknologian ja ihmisen ymmärryksen uudella ja ainutlaatuisella tavalla. Kyseessä ei ole yritys, vaan kokonainen alue keskellä Suomea.

Keskisuomalainen saunaosaaminen näkyi myös paikan päällä Paviljongissa. Sauna from Finlandin jäsenyrityksistä B-hallin yhteisellä saunaosastolla esillä olivat ravintola Rosson Sauna Bar, Harvian kiukaat, Personal Design Hat Oy, Saksan Messut Oy, Aurinkokiuas Oy, Saunaretriitti-palvelua tarjoava GP Gospel Productions Ky sekä itse Sauna from Finland ry. Monipuolinen kattaus kuvasi osaltaan saunan mahdollisuuksia: suomalaisille niin kovin tutusta asiasta on moneksi, mutta idean eteenpäin viemiseksi tarvitaan ymmärrystä, yhdistelykykyä sekä sisäistä paloa.

– Toimme uuden Leeni Finland -saunahattumalliston ensimmäistä kertaa esille Sauna Experience -tapahtumassa. Tämä on hyvä ponnistus ja aloite lähteä liikkeelle näin ”omasta kaupungista”. Yhteinen osasto on erittäin hyvä, osallistun vastaavaan mielellään myöhemminkin. Leeni Finland -tuotemerkin osalta kuuluu muutenkin hyvää, Facebookin verkkokauppa on auennut ja saunahattu-uutuuksia on nyt siis saatavana, kertoo Personal Design Hat Oy:n Marja-Leena Tenhunen.

Lauantain seminaarin keynote-puheenvuorossa Duudsonit tavoittelivat amerikkalaista unelmaa. Puheenvuorossa kerrattiin miesten pitkää matkaa Seinäjoelta Hollywoodiin. Duudsonien mukaan menestyäkseen täytyy uskoa itseensä, luottaa omiin ideoihin sekä kerätä ympärilleen oikeat ihmiset. Näillä eväillä on hyvä lähteä rakentamaan lisää kansainvälisiä menestystarinoita, myös saunaan liittyvistä tuotteista ja palveluista.

Kuvat: Ylhäällä Carita Harju seminaarin esiintymislauteilla. Alhaalla Rosson Sauna Bar, jossa tarjottiin virvoitusta osallistujille.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone