Saunaelämys on yhä hiomaton timanttimme

Elämys on aito ja positiivinen kokemus, joka muistetaan jopa lopun elämän. Palkittu elämysmatkailun huippuasiantuntija, Santa Parkin toimitusjohtaja Ilkka Länkinen kertoo, miten onnistunut saunaelämys rakennetaan.

– Elämys on sellainen kokemus, josta jää positiivinen muistijälki jopa loppuelämäksi, sanoo Rovaniemen Santa Parkin toimitusjohtaja Ilkka Länkinen.

Länkinen on palkittu matkailuelämyskehittäjä. Santa Parkille myönnettiin vuonna 2014 Maailman parhaan elämystuottajan palkinto. Monen asian täytyy olla kohdallaan Santa Parkissa, mutta mikä onnistuneessa elämyksessä on kaikkein tärkeintä?
– Elämyksen pitää olla aito. Elämys on myös moniaistinen. Siihen liittyvät tuoksut, tuntemukset, maisema, äänet – koko kirjo. Elämyksessä mukana on myös tarina. Saunatarinaa ei mielestäni ole hyödynnetty Suomessa lähellekään niin hyvin kuin voisi, Länkinen sanoo.

Elämys rakennetaan systemaattisesti
Vaikka elämys on asiakkaalle tunnejuttu, sen rakentaminen on hyvinkin systemaattista työtä. Puitteet, toimintaohjeet ja työntekijöiden koulutus ovat kaikki erittäin oleellisia elämyspalveluja tuotettaessa. Eri elementtien tulee olla kohdallaan, jotta korkea laatu voidaan varmistaa. Myös suomalaisen saunaelämyksen kehittäminen vaatii Länkisen mukaan tietyistä reunaehdoista sopimista.
– Tietyt kriteerit pitäisi yhtenäistää, se on lähtökohta. Sauna from Finland tekeekin erittäin hyvää työtä määritellessään tähtiluokitusta saunoille.

Eroon insinööripalvelusta
Missä suomaisten palveluntuottajien pitäisi sitten kunnostautua?
Ilkka Länkinen sanoo, että ”insinööripalvelusta” pitäisi päästä eroon. Sillä hän tarkoittaa palveluasennetta, jonka lähtökohtana ovat kiellot ja rajoitteet.

– Vieläkin näkee liian usein matkailukohteita, joiden seinillä roikkuu jos jonkinmoista kieltokylttiä: ”Ei omia juomia saunaan” ja niin edelleen. Miellyttävämpää olisi lähestyä asiaa positiivisen kautta: ”Saunajuomia voit tilata henkilökunnalta”. Kyllä asiakas hyvästä palvelusta mielellään maksaakin.

Palaute avainasemassa
Asiakaspalautteen säännöllistä keräämistä ja palautteen käyttämistä kehittämistyökaluna Länkinen suosittelee kaikille.
– Asiakaspalaute on meillä Santa Parkissa ohjannut toimintaa huimasti. Myös omalta henkilökunnalta kannattaa pyytää palautetta, sillä he kiinnittävät huomion eri asioihin kuin asiakas.

– Suomessa on monia upeita saunamatkailukohteita, mutta keskimäärin kehitettävää on vielä paljon. Sauna on yhä meidän hiomaton timanttimme.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone