Sauna-ala kasvaa poikkeuksellisen nopeasti

Sauna_from_Finland_kansainvälistymistutkimus_yritysten_edustajia_muokattu
Sauna from Finland ry:n tilaaman markkinatutkimuksen tulokset kertovat, että sauna-alan kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuudet nähdään alan yritysten keskuudessa erittäin positiivisina. Kasvuodotukset ovat jopa poikkeuksellisen suuret verrattuna muihin aloihin. Saunaan liittyvät elämyskonseptit ovat erityisen kovassa nosteessa.

Tutkimustulosten mukaan erityisen paljon kasvuodotuksia kohdistuu tuotteistettuihin ja elämyksellisiin saunapalveluihin. Elämyksellisten kokonaiskonseptien tarjonnassa nähtiin yli 60%:n kasvupotentiaali. Asiakasryhmistä selvästi eniten kasvua odotetaan yritysasiakkailta.
Matkailuyrittäjä Marjo Määttä, Rukansalongista Kuusamosta uskoo suomalaiseen saunaelämykseen.
– Saunaelämyksen tuotteistaminen on kannattanut sillä, saunapalveluidemme myynti on kasvanut 70% viime vuosina. Meille tulee kansainvälisiä matkailijoita ympäri maailman kokemaan nimenomaan aitoa suomalaista saunaelämystä. Saunatour-konseptissamme saunaelämys on aina opastettu ohjelmapalvelu, Määttä kertoo.

Sauna maailmalle kokonaiskonsepteina

Tutkimukseen osallistuneilla yrityksillä on voimakasta kiinnostusta kansainvälistymiseen. Keski-Eurooppa (erityisesti Saksa) ja Aasia (Kiina ja Japani) nähtiin potentiaalisina kasvusuuntina. Yli kolmannes vastaajayrityksistä toimii jo nyt kansainvälisesti. Suomalaisella saunalla on vakiintunut vientimarkkina Baltiaan, Skandinaviaan, Venäjälle ja saksankieliseen Eurooppaan.

– Kasvumahdollisuuksia on valtavasti ympäri maailman, sanoo Helo Oy:n vientijohtaja Vesa Hietalahti. Vientiin on kuitenkin tarjottava kokonaiskonsepteja, ei yksittäisiä tuotteita. Yritysten verkostomainen toiminta ja yhteistyö on siis tärkeää. Sauna from Finland tekee parhaillaan suomalaisten sauna-alan yritysten kansainvälistymistyötä, kohdemarkkinana erityisesti Keski-Eurooppa, Hietalahti jatkaa.

Monimuotoinen sauna-ala

Kyselyyn vastasi hieman yli 200 yritystä, jotka katsovat liiketoimintansa liittyvän sauna-alaan. Vastaajien joukossa on yrityksiä mm. matkailu- ja palvelualalta, rakennusalalta, hyvinvointialalta sekä saunatuotteita valmistavista ja myyvistä yrityksistä. Tutkimuksella selvitettiin saunaan liittyvän liiketoiminnan kasvupotentiaalia ja monimuotoisuutta. Tutkimuksen toteutti Innolink Reseach Oy huhti-toukokuussa 2016.

– Tarvitaan kokonaisymmärrystä alan potentiaalista, jotta asioita voidaan viedä oikeaan suuntaan. Sauna-ala on monipuolinen ja potentiaalista liiketoimintaa voi olla missä vaan. Vain taivas on rajana, toiminnanjohtaja Carita Harju Sauna from Finlandista sanoo.

Lisätiedot ja pyynnöt tulla esittelemään tutkimusta omalle alueelle:

Toiminnanjohtaja Carita Harju
Puh. 040 566 2481
carita@saunafromfinland.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone