Hotellien saunaelämys kuntoon

Sokos Hotels on ensimmäisenä hotelliketjuna mukana Sauna from Finlandin saunaelämyksen kehittämistyössä. Original by Sokos Hotels -ketjun kantavana teemana ovat suomalaisuus ja paikallisuus. Siksi myös hotelliasiakkaiden saunakokemuksen kehittämiseen halutaan paneutua huolella.

Markus SiitonenSOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen konseptipäällikkö Markus Siitosen mielestä sauna on jäänyt suomalaisissa hotelleissa jostain syystä viime vuosina vähemmälle huomiolle.
– Sauna kyllä löytyy lähes kaikista hotelleista, mutta sen ylläpitoon ei ole sen kummemmin satsattu. Original by Sokos Hotels -ideologiassa saunalla on ollut vahva sija alusta alkaen ja haluamme viedä nimenomaan suomalaisen saunaelämyksen varsinkin Original hotelleissamme uudelle tasolle.

Yksinkertaisia, helposti toteutettavia muutoksia
– Sauna from Finland -yhteistyössä olemme saaneet sparrausta ja vinkkejä siihen, miten saunakokemusta voidaan parantaa kaikilla tasoilla: ennen saunomista, saunassa ja saunan jälkeen. Usein kyse on ihan pienistä ja hyvin helposti toteutettavista muutoksista. Esimerkiksi monesti huomioimatta jäävä nesteytys hoituu helposti tuomalla vesikannu ja lasit pukuhuoneeseen, jolloin ei tarvitse mennä hanan alle juomaan. Pienillä asioilla voimme parantaa asiakkaan saunomiskokemusta, Siitonen sanoo.

Valaistuksen huomiointi ja rauhoittavan taustamusiikin tarjoaminen luovat osaltaan laadukasta saunaelämystä. Myös saunaohjeistus erityisesti kansainvälisiä asiakkaita ajatellen on tarpeen. Saunan käyttö ei ole kaikille tuttua, vaikka usein niin luulemme.
– On hienoa, jos voimme kertoa asiakkaalle, että meillä voit kokea aidon suomalaisen saunan ja myös kertoa miten kokemuksesta saa parhaan mahdollisen.

Hotelleille liikematkustajat ovat tärkeä asiakasryhmä. Toisin kuin ehkä joskus aikoinaan, työmatkustajat tekevät pitkää päivää vielä hotellille palattuaankin.
– Rentouttava ja laadukas saunahetki lisää hyvinvointia ja kruunaa pitkän päivän.

Laatumerkki on vahva viesti asiakkaille
Korkeatasoinen ja loppuun asti mietitty sauna on hotellille kilpailuvaltti ja tapa erottua.
– Sauna from Finlandin kehittämä laatukriteeristö auttaa meitä määrittämään huomioitavat asiat koko ketjun tasolla. Laatumerkin avulla viestimme sen myös asiakkaillemme. Näin voimme vahvistaa Original by Sokos Hotels -laatumielikuvaa tältäkin osin.

Tampereen Sokos Hotel Ilves on panostanut saunaosastoonsa niin paljon, että Ilvekseen tullaan jo pelkästään saunomaan. Saunaosasto on avoinna muutamana päivänä viikossa muillekin kuin majoittujille ja suosio on ollut hyvä.
– Saunaan satsaaminen näkyy siis myös asiakasvirrassa positiivisella tavalla, Siitonen summaa.
Teksti: Jooli markkinointi & viestintä Oy

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone